Danskundervisning

Vi vil gå i gang med VAKS-systemet fra Gyldendal:

http://www.gyldendal-uddannelse.dk/category.aspx?folder_id=5562&folder_path=Grundskolen%2FDansk%2FDansk%2FL%E6seundervisning%2FVAKS

Det er specielt fremstillet til ordblinde børn i 3. klasse, og eftersom Erik går i tredje klasse og formentlig er ordblind, er det lige i øjet. Vi køber hæfterne og lærervejledningen og down-loader de forskellige gratis materialer. Vi synes ikke, vi har brug for VAKS-kassen i lyset af, at der kun er en enkelt elev, der skal bruge tingene. Vi har ikke brug for institutionskvalitet.

Vælger vi at hjemmeundervise på længere sigt, køber vi CD-ord og en læsepen til ham.

Undervisningen vil koncentrere sig om at samle op, hvor hullerne er størst – repetere alfabetets bogstaver, læse (i første omgang i Søren og Mette) og skrive. Det gode bliver, at eftersom Erik er den eneste elev, kan vi arbejde udelukkende med ting, der interesserer ham. Der er ingen grund til, at de ord, han staver, ikke skal være monster og plasma og massefylde. Og han kan skrive videre på sine historier i ugevis med tæt opbakning.

De råd, Karina fra Ordzonen gav os, har i øvrigt allerede været en stor hjælp. Vi kom hjem og fortalte Erik, at han var sådan indrettet, at  han skulle have tingene ind gennem ørerne, fordi han åbenbart er meget auditivt orienteret. Vi fortalte ham, at det er helt okay at stave ordet højt, så han bogstavelig talt kan ‘høre’ det, og det har faktisk allerede hjulpet, dels praktisk, og dels ved at Erik har forstået, at der findes løsninger og strategier, der kan hjælpe ham. Ikke så mærkeligt, egentlig, at støjen i klassen generer ham meget, og at han – paradoksalt, naturligvis – bliver skældt ud af sine sidekammerater, fordi han sidder og mumler og snakker med sig selv, når han forsøger at arbejde. Det bliver ikke noget problem herhjemme.

Den anden side af danskfaget er litteraturen, og det er naturligvis noget, jeg glæder mig meget til. Den første bog, vi vil tage fat på, er Ronja Røverdatter. Jeg er klar over, at den tager nogle pubertetsemner op, men den handler også om to børn, som hver især er ensomme og finder sammen og kaster sig ud i livet. Det er eventyrligt og frigørende, og jeg tror, Erik har behov for at få mere mod på verden. Der er også rig mulighed for at tale om persontegning, miljø, værdier og budskaber, symboler og struktur, så han kan blive mag. mini i litteraturvidenskab  🙂

Det vigtige er at huske, at drengen ikke er dum, bare fordi han ikke kan læse. Han skal have næring til hjernen – direkte ind gennem ørerne.

Reklamer

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s