Engelsk

Igen et fag, jeg er tryg ved. De vanskeligheder, Erik har med dansk, er selvfølgelig endnu større i engelsk. Han skal lære engelsk ved at lytte og tale, ikke ved at forsøge at læse det. Karina fra Ordzonen har solgt os noget materiale specielt til ordblinde børns sprogundervisning. Det er computerbaseret, og det findes i øvrigt også på tysk og fransk.

Så ud over at bruge det pågældende materiale skal jeg samtale med ham på engelsk og sørge for, at han lærer de personlige stedord, et bredt udvalg af verber og et bredt udvalg af navneord. Skriftlig engelsk ved jeg ikke, om vi nogen sinde når frem til, men Karina kan uden tvivl guide os til den tid. De hjælpemidler, der findes til skriftlig dansk – oplæsning, stavestøtte og muligheden for at diktere en tekst – findes selvsagt også på engelsk og formentlig i en bedre kvalitet. Jeg véd, at nogle af mine kolleger i andre lande dikterer deres oversættelser, og at det angiveligt fungerer fint.

Jeg har også en idé om, at han skal se film, hvor han kender handlingen og dialogen i forvejen – det kunne være De Utrolige – med engelsk tale.

I det hele taget er der gode tekniske muligheder for at afhjælpe en eventuel varig ordblindhed, og de bliver hele tiden bedre. I stedet for at skrive en sms kan Erik indtale en lydfil og sende den vha. en smartphone. Der findes allerede nu telefoner, der kan fotografere tekst (f.eks. på en arbejdstegning eller et vejskilt) og læse det op – de bruges af ordblinde håndværkere – men al den software er vanvittigt dyr. Jeg er dog temmelig fortrøstningsfuld – den slags bliver altid billigere og mere udbredt i løbet af nogle år. Jeg kan selv huske, da en lommeregner med basale funktioner kostede 500 kr., og nu kan man få en for en tier i Tigerbutikken eller downloade en avanceret lommeregner gratis til sin smartphone.

Skriv et svar

