Matematik

Undervisningen i matematik bliver den største udfordring. Jeg er selv god til tal, og når jeg har forklaret Erik noget, og han stadig ligner ét stort spørgsmålstegn, kan jeg ikke ryste posen med didaktiske metoder og trække en ny. Men jeg finder vel ud af det, og jeg kan trøste mig med, at jeg ikke kan gøre det ringere end skolen har gjort det.

Vi vil tage udgangspunkt i den matematikbog, han har, og arbejde med de sider, han ikke har fået lavet. Jeg vil forsøge at danne mig et overblik over, hvor han står, og samle op på de ting, han ikke har fået lært. Han er for eksempel stadig ikke stiv i titalssystemets opbygning. Han skal også lære titabellen udenad og forstå, hvad hele ideen er.

I skolens undervisning har de lært tabellerne som remser: “3 – 6 – 9 – 12 – 15 – 18 – 21 – 24 – 27 og 30!” Det har jeg hele tiden syntes var idiotisk, fordi ‘svaret’ så at sige ikke blev forbundet med ‘spørgsmålet’. Remsen er reelt meningsløs. Da jeg begyndte at skulle have engelsk i skolen, sagde min far en dag, ud af det blå: “I can hop, I can run, see me hop, see me run, that is fun, fun, fun!” Min far talte ikke engelsk overhovedet. Han vidste ikke, hvad remsen betød, og Erik ved ikke, hvad han skal bruge tabel-remserne til.

Jeg kan sagtens gå ind for udenadslære – f.eks. af Rhinens bifloder eller de magnetiske metaller eller noget andet, man bare har brug for at huske, men de her tabelremser skal faktisk aflæres til fordel for ‘1 gange 3 er 3’ etc. Og så skal han selvfølgelig forstå princippet i at gange.

Jeg har i sinde at variere undervisningen ved for eksempel at købe ind sammen med ham i matematiktimen og have lommeregner med. Han har allerede været på indkøb med sin far og en lommeregner, hvor han skulle lægge alle priserne sammen efterhånden som de lagde varerne i kurven. Jeg vil bruge ‘metoden’ på mange andre måder: Regne på, hvad kiloprisen er, hvis man køber sukker i poser à 1 hhv. 2 kilo, hvad ét gram lakserogn koster, hvad varerne i vognen har kostet i gennemsnit, selvom den billigste har kostet 1 kr. (gær) og den dyreste måske over 100 – at noget trækker et gennemsnit ned og andet trækker det op. Så må vi bare håbe, at vi ikke møder en lærer, der får ondt i røven over, at vi køber ind i skoletiden.

Skriv et svar

