Natur og teknik

Endnu et emne, jeg glæder mig til, blandt andet fordi Erik er så optaget af det.

Vi skal tilbringe en uge ved Jammerbugten i sommerferien, så de sidste tre uger eller en måned før, vil jeg i natur og teknik køre et tema om tang. Tang er fascinerende. Jeg var så heldig at få professor Mouritzens bog om tang i fødselsdagsgave, og hans sushibog er også på vej.

http://www.tangbog.dk/ og http://www.sushibog.dk/

Vi skal læse om tang – jeg skal læse, Erik skal lytte – og så skal vi have fat i forskellige slags tørret tang og kigge på dem. Vi skal spise sushi til frokost en dag og lave andre slags tang hjemme. Umiddelbart er det biologien, jeg vil fortælle om (og give ham et overblik over, at alger, planter, laver og svampe etc. er forskellige organismer), men vi skal også tale traditionel anvendelse og produktion. Det hele slutter så af med, at Lars laver et kursus i klassifikation ude ved Vesterhavet for alle ungerne.

Før det vil jeg lave et forløb om evolution – Darwins ideer – fordi det interesserer ham, og det er jo en udmærket ting at forstå sig på i det hele taget. Det lapper i øvrigt tværfagligt ind over religion, både ifht. den modstand, Darwin mødte, og som hans teorier stadig møder i USA (Creationism) og ifht. islam.

Det første uge går jeg dog stille og roligt i gang. Den første onsdag skal vi bage en lille chokoladekage i mikroovnen, fordi det hurtigt er gjort. Så kan vi tale dels om alle ingredienserne – hvad ægget gør godt for, hvad sukkeret gør godt for, hvad kakaopulver egentlig er – og jeg kan forklare ham, hvordan en mikrobølgeovn virker.

One thought on “Natur og teknik

Skriv et svar

