Undervisningseffekt

Den folkeskole, alle tre børn går i, hedder Munkebjergskolen. Den placerer sig rigtig skidt på Cepos’ opgørelse over undervisningseffekt – altså skolens evne til at løfte børn i forhold til deres socioøkonomiske baggrund. Gennemsnittet for fem år placerer dem som nummer 819 ud af 1215 skoler på landsplan. Resultaterne svinger voldsomt fra år til år, men samlet set lykkes det altså skolen at trække eleverne ned i forhold til deres baggrund.

http://www.undervisningseffekt.dk/default.aspx?process=vis/skole&skoid=461017

Hvis jeg skal byde på en forklaring, så må det være den ret selvtilfredse kultur, der hersker i lærerkorpset. De har altid den holdning, at det går rigtig, rigtig godt, og at resultaterne iøvrigt kommer af sig selv, fordi de har sådan nogle dygtige middelklassebørn. Idéen om at tage det gode materiale og give den en skalle er helt fremmed. Der bruges masser af tid på at hygge sig, for ‘ellers ville vi jo være færdige med matematikbogen til jul’. De har ingen planer om at lære børnene mere end det krævede minimum.

Eriks problemer har naturligvis intet med dette forhold at gøre – vi har som sagt været heldige med netop hans lærere, og havde tilgangen været mere ambitiøs, havde han sikkert været koblet yderligere af.

Reklamer

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s