Skole-hjem-samtale

Sidste skole-hjem-samtale i går. Lærerne og SFO-pædagogen var virkelig søde og hjælpsomme. Vi fik snakket lidt om, at vi faktisk skal helt tilbage til førsteklassespensum og tage fat dér, og dansklæreren mente, at hans problem primært handler om koncentration, simpelthen fordi hun har konstateret, at hans standpunkt kan variere enormt fra dag til dag. Tja.

De ting, der virkelig interesserer ham, kan han koncentrere sig om i timevis. På det seneste har han brugt mange timer på at komponere en fortælling, som er et spin-off fra Hobitten og Ringenes herre – det samme univers, men hovedpersonen er barnebarn af en figur i Hobitten, der hedder Boern. Jeg har svært ved at fastholde min opmærksomhed, når han ruller hele beretningen ud, men jeg vil alligevel forsøge at bruge den som en drivkraft i danskundervisningen. En lille del af den daglige dansktime skal bruges til skrivning, og der er vi enige om, at han skal skrive sin historie ned. Måske vil det være dét, der kan få ham til at fokusere lidt mere.

Dansklæreren havde i øvrigt også gjort en anden iagttagelse, der giver god mening: At han er helt opslugt, når der bliver læst op. Det passer meget godt med vores private læsekonsulents vurdering af, at han er meget auditivt orienteret. Som hun sagde: Alt, hvad han skal lære, skal ind gennem ørerne. Så natur og teknik skal simpelthen baseres på, at jeg læser, og vi derefter taler om de faglige tekster. Engelskundervisningen skal baseres på samtale og rollespil. Hvad matematik angår, må jeg forsøge noget lignende og eksperimentere med, hvordan han bedst opfatter tingene.

Advertisements

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s