Første skoledag

Første skoledag er gået rigtig, rigtig godt. Erik var enormt ivrig efter at komme i gang – han mindede mig om, at uret i soveværelset er to minutter bagefter  🙂   og han rendte ud på altanen for at ryste dugen, hvorefter han lagde den på igen, da jeg sagde, at det var vi nødt til at gøre først. Vi startede med en kort samtale om, hvordan skoleugen skal forløbe.

Så havde vi dansk. Jeg tog de to første ark fra VAKS-materialet. Det første ark havde hele alfabetet i rækkefølge, det næste ark havde alfabetet i tilfældig rækkefølge. På det første ark repeterede vi bogstaverne, og han kunne lagt de fleste. Så satte vi cirkler om vokalerne, og Erik satte streger under de bogstaver, han havde svært ved. Lille b, d, p og q har han svært ved – det er jo også det samme tegn roteret. Lille v og f forveksler han sjovt nok også, og de ligner jo slet ikke hinanden. Lille g identificeres heller ikke sikkert. På det andet ark repeterede vi så igen, og nu kunne han faktisk alle undtagen q. Jeg vil bruge ark nummer to igen i morgen til repetition, men det varer ikke længe, før han kan huske dem ud fra placering snarere end udseende, så jeg vil lave et alfabet på løse papbrikker eller lignende.

Derefter læste vi Søren og Mette. Jeg læste en historie på tre sider med relativt meget tekst, mens han fulgte teksten med fingeren, og så satte jeg ham til at læse den igennem selv, før han læste den for mig. Da vi nåede til den sidste side, begyndte det at gå ned ad bakke, og heldigvis var timen slut bagefter.

I frikvarteret spiste jeg morgenmad, og Erik fik også en bolle med smør og hamburgerryg. Han fik kakaomælk til, og vi sammenlignede indholdsdeklarationen på den og en karton almindelig skummetmælk. Jeg var lidt overrasket over at han vidste, at kakaomælk er mælk tilsat kakao og sukker. Vi talte også om, at sukkeret i skummetmælken ikke er tilsat, men lavet af koen, og er en særlig slags sukker, der hedder laktose, eller mælkesukker. Så spurgte Erik, om det var rigtigt, at den første mælk koen laver, efter at den har kælvet, er anderledes? Jeg fortalte så lidt om råmælken, og at det gjaldt alle pattedyr, også mennesker.

I matematiktimen var det min mening at gå i gang med talrækken, som han ikke er stiv i, men lige da vi var begyndt, kunne jeg se, at han skrev alle cifrene forkert – enten nedefra og op eller spejlvendt – og jeg tænkte, at hvis vi alligevel skal begynde helt forfra, så kan jeg lige så godt lære ham at skrive cifrene rigtigt. Vi gik derfor i gang med en tavle og mantraet ‘oppefra og ned’ og øvede den korrekte skrivning af cifrene 1, 2, 3, 4, 5 og 6.

Så var han ved at være træt, og jeg besluttede at lave resten af cifrene i morgen. Derefter snakkede vi om, hvad det vil sige at gange, og jeg viste ham multiplikationstabellen og forsøgte at forklare meningen med den. Vi repeterede tallene 10, 20, 30 etc – han kan ikke tallene over 60.

Jeg viste ham også, hvordan man kan lægge sammen på den gammeldags facon ved at stille tallene op ovenover hinanden. Jeg lavede først stykket 12 + 16, og han skrev bare 28 nedenunder (først 2, så 8). Så skrev jeg 29 + 67 fordi jeg antog, at han først havde lagt eettallerne sammen og så totallet og sekstallet, og jeg ville have ham til at forstå, at det ikke ville gå med tal, hvor cifrene på etternes plads gav mere end ni tilsammen, men han betænkte sig bare et øjeblik og skrev 96 nedenunder. Det vil jeg tage op igen i morgen og forsøge at forklare, at hovedregning er fint, men han skal kende den anden metode, fordi det ikke vil fungere med store tal.

Så var der frikvarter igen, og Erik legede det sædvanlige – han hopper rundt og svinger med armene, mens han siger sjove lyde med munden. Der foregår noget i retning af en duel på laservåben inde i hans hoved. Han kom glad og ivrigt løbende, da jeg sagde, at frikvarteret var forbi.

Den sidste time var religion. Jeg læste først kapitlet om skabelsen og syndefaldet i min børnebibel af Ester Salminen. Så snakkede vi lidt om meningen: Uskylden i Paradis, at kristne mener, at mennesket på grund af Evas synd er ‘faldet’, og at denne synd kaldes ‘arvesynden’, samt at den synd senere blev ‘sonet’ af Jesus, så dem, der er døbt, kan komme tilbage til Paradis. Så læste jeg samme beretning i Bibelen. Først fortalte jeg Erik, at Bibel betyder ‘bøger’, at det gamle testamente er det jødiske folks skabelsesberetning og historie, mens det ny testamente er flere forskellige beretninger (evangelierne) fra fire mænd, som skriver om en vis jødisk reformator, der sagde, at han var guds søn, og var kommet med nogle supplerende beskeder fra sin far. Jeg forsøgte at forklare, at Jesus bare var jøde og ville reformere jødedommen, men endte med at forårsage en ny religion, kristendommen. Så gik jeg tilbage til første mosebog og læste de tre første kapitler, svarende til skabelsesberetningen og syndefaldet. Den tekst var lidt tungere, og der var også mere med end i børnebibelen, bl.a. havde Ester Salminen skøjtet hen over hviledagen, Evas underordnede status og karakteren af straffen for syndefaldet: hårde børnefødsler til kvinden og hårdt arbejde til manden. Jeg fortalte også om, at fundamentalistiske kristne fortsat mener, at jorden er skabt som beskrevet i skabelsesberetningen, tager hviledagen meget alvorligt, og fortsat betragter kvinden som underordnet manden. Jeg sagde, at de f.eks. ikke tror på, at der har levet dinosaurer, fordi der ikke står noget om dem i bibelen. Erik spurgte så, hvad de så sagde til de fossiler, der er fundet, og jeg fortalte, at de mener, at de er ‘plantet’ af Satan for at snyde os. Jamen, spurgte Erik, hvorfor fjerner Gud dem så ikke bare? Og jeg fortalte ham så, at det er helt okay med Gud, at djævelen findes og forsøger at snyde os. Det kan være, vi snart skal læse Jobs bog.

Det var måske lidt meget på én gang, men hvis han bare kan huske det halve, er det også fint. Men ellers vil jeg sige, at metoden fra i dag var fin nok: Jeg kan læse historierne i børnebibelen, fremhæve pointerne og så læse samme historie i den rigtige bibel, som på den måde vil blive nemmere at følge med i og forstå.

I det sidste kvarter af skoletiden læste jeg første kapitel af Ronja Røverdatter.

2 thoughts on “Første skoledag

  1. Hej
    Jeg kom lige forbi jeres side, og syntes jeres “eksperiment” med hjemmeundervisning lyder vildt spændene.
    Efter at have læst din beskrivelse af Erik, genkender jeg mig selv. Det kunne ligeså godt havde været en beskrivelse af mig i den alder. Og hvor kunne jeg godt tænkle mig at min forældre havde haft modte til at gøre det samme for mig. Jeg måtte desvære “tage til takke med” folkeskolens tilbud, hvilket betød at min beskrivelse i alt hvad der ikke var auditivt så ligeså dan ud da jeg nåede syvende klasse, på vores skole undreviste man vissuelt for alle det var den hurtigste måde at lære på. Da jeg endlig blev testet af PPR fandt man ud af at jeg så alting spejlvendt (det gør alle små børn men det bør vende sig). Så er b,d,p,q altså rigtig svære. Senere har jeg, i forbindelse med min uddannelse, lært at jeg burde have været sat til at øve puslespil, mønstre og spejlinger og andet geometri for at træne det bagved liggende problem.

    Men mange gange held og lykke det bliver i hvert fald godt for Erik det er jeg sikker på.

  2. Tusind tak for din kommentar. Og hvor er det en stor trøst for mig at se, at du er kommet så godt efter det!
    Vil du fortælle lidt om, hvordan det gik dig senere i uddannelsesystemet? Og hvad blev der gjort for at hjælpe dig?

Skriv et svar

