20. april

Dansktimen: Først repetition af alfabetets bogstaver – det gik fint. Så samme historie i Søren og Mette som i går, plus en ny på én side. Læsning af den kendte historie gik rigtig fint, og den ny var heller ikke svær. Derefter den første diktat af nogle få, lydrette ord fra Søren og Mette-teksten, han lige havde genlæst, og jeg hjalp en smule til. Så skulle han selv finde ordene i teksten og se om de var rigtige. Både far og mor var stavet forkert, som fan og mon. Lille r og n er altså fortsat et problem.

Bagefter var der en halv time tilbage af timen, og da jeg syntes, det var for længe til at læse Ronja Røverdatter, fandt jeg en anden tekst på to sider i Søren og Mette, men da vi var færdige med den (først læser jeg, så læser Erik for sig selv og så læser Erik for mig) var der kun fem minutter tilbage, og det var til gengæld for lidt til Ronja Røverdatter, så jeg brugte de sidste minutter til at fortælle ham om ideen bag VAKS-systemet. Det var han meget med på.

Matematiktimen: Først cifrene 7, 8, 9 og 0. Så stillede jeg et regnestykke op med et ottecifret tal plus et syvcifret tal og spurgte Erik, hvordan han ville lægge dem sammen. Han forklarede, at han ville lægge de to første cifre i hvert tal sammen, dvs. skråt ned, og derefter de næste. Han havde ikke noget svar på, hvad han så ville stille op med det tiloversblevne ciffer i det største tal. Jeg viste ham, hvordan det skulle gøres efter den traditionelle metode. Den kendte han tilsyneladende intet til. Så bad jeg ham regne det ud ved hjælp af en lommeregner for at konstatere, at det var korrekt. Det var det heldigvis 🙂

Så gik jeg videre til indøvelse af tallene fra 0 til 100. Han kan ikke tallene mellem 10 og 20, og heller ikke fra 40 og op. Han forstår for så vidt systematikken, men han kender ikke tallenes navne. Da han skulle skrive alle tallene, mens han sagde deres navne, og jeg kontrollerede ved at pege på tilfældige tal for at høre, hvad de hed, skrev han igen de fleste cifre ukorrekt. De vender dog overvejende rigtigt med undtagelse af 6, som er spejlvendt hveranden gang. Suk. Det rettede jeg dog kun i nogle få tilfælde – han havde nok at slås med, og det er vel også derfor, hans lærere har ladet de forkert skrevne cifre og bogstaver passere. Når han selv opdagede, at han skrev et ciffer forkert, viskede han det dog straks ud for at gøre det om.

Engelsktimen: Jeg brugte det materiale, vi har købt, som indlærer ved hjælp af billeder og lyd. Jeg ved ikke rigtig … han har f.eks. lært farverne og nogle navneord – dog ikke alle sammen lige nyttige, synes jeg. Han ved for eksempel, at flodhest hedder hippopotamus og kakkerlakker hedder cockroaches, men jeg kunne godt komme i tanker om ord, han får mere brug for. Programmet lærer ham udsagnsordenes -ing-former, som i forvejen bruges alt for meget. Jeg ville nok foretrække relevante billeder ledsaget af ‘she sings’ og ‘he runs’ etc. Næste gang tror jeg, jeg vil slæbe ham rundt i hjemmet og pege på diverse ting og sige deres navne. Og så skal han lære de personlige stedord og bøjningerne af ‘to be’ og ‘to have’.

5 thoughts on “20. april

  1. Nu bruger man altså “ing-formen” rigtig meget på korrekt engelsk – fordi den bruges til at beskrive hvad man gør “lige nu”, mens den “almindelige” nutidsform bruges til at beskrive det, man altid gør.

    She gets up at 7 (every morning).
    She eats breakfast at 7:30 AM (every morning).

    I’m eating an ice lolly (right now).

    Indrømmet: Simple Present er lettere at lære fordi den ligner den danske nutidsform – men present continuous er den, man bruger mest i almindelig samtale.

    Jeg fandt denne side med øvelser:
    http://www.englishpage.com/verbpage/presentcontinuous.html

    Og i øvrigt bruger Rosetta Stone OGSÅ Present Continuous hvor det er korrekt – dvs. rigtig meget.

    • Hej Ninie,
      Tusind tak for dit input. Så må jeg have lært det forkert. Jeg læser lige på det igen, og tak for linket.
      Vil det sige, at du kender Rosetta Stones materiale? I så fald: Er det egnet til ordblinde og analfabeter? Fortsætter det som det starter med billeder og tale, eller kommer der hurtigt meget, hvor man er afhængig af at kunne læse?

  2. Ja, jeg har brugt Rosetta Stone og testet det på elever – det er hundedyrt, så jeg ligger i forhandlinger med skolelederen om tilladelse til at købe det til skolen.

    Det er meget velegnet til ordblinde – og hvis man helt er analfabet kan man enten springe alle læse/skrive-opgaver over – eller købe Home School-versionen (som jeg under alle omstændigheder vil anbefale til jer) – og så kan man vælge at den kun skal stikke eleven lytte/tale-opgaver.

  3. Super – tak for rådet. Jeg havde også tænkt mig at købe homeschool-versionen, men jeg var i tvivl om, om der var noget, man IKKE fik til gengæld for de ekstra features den indeholder.

  4. Jeg har ikke opdaget noget, man “ikke får” endnu – og jeg knuselsker at man kan få og printe en progress report, der viser hvilke opgaver eleven har løst, hvor godt, hvor lang tid det tog og hvad der mangler at arbejdes med.

Skriv et svar

