22. april

Dansktimen: Vi begyndte på VAKS-systemet og den første afkodningsstrategi – Lyd for lyd. Det viste sig, at Erik ikke er ret god til at høre vokalerne. Det går faktisk meget nemmere med konsonanterne. Og han er meget bedre til at stave end til at læse. Han kan sagtens lytte sig frem gennem et ord lyd for lyd, men han kan se et ord, han har læst utallige gange – som ‘jeg’ eller ‘er’ – og pludselig ikke være i stand til at læse det. Ubegribeligt.

Efter VAKS-lektionen læste vi to sider i vores ny læsebog Søren og Mette og Jep. Den var sværere end den gamle, så de to sider var rigeligt, og jeg forsøgte at få ham til at bruge den ny lyd for lyd-fremgangsmåde, han lige havde lært, når han mødte ord, han ikke kunne læse. Det er mærkeligt, men det er, som om han bedre kan læse lange ord end korte – han læste ‘zoologisk have’  helt uden for kontekst uden besvær, mens ‘der’, ‘dem’ og ‘det’ indimellem kan være helt uoverkommelige.

Matematik: Vi arbejdede med tallenes navne – mellem 10 og 20. Det gik ikke ret godt. Jeg tror, Erik er lidt småforkølet, han sad og gned sig i øjnene hele tiden. Han arbejder generelt seriøst og villigt, men koncentrationen har ikke været på toppen idag. Så arbejdede vi med årets måneder, årstiderne, antallet af dage i en uge, en måned og et år, og jeg er bange for, jeg råbte ad ham, da han sagde noget, der var langt ude i skoven. Det må jeg hellere lade være med, for det gør ham uvillig til at svare på det næste spørgsmål af frygt for at svare forkert igen.

Engelsk: Jeg bladede i en Richard Scarry-billedbog og lærte ham en masse almindelig ord. Jeg forsøgte at give ham enkle instrukser på engelsk, men han forstod ingenting. Til sidst tænkte jeg, at jeg ville repetere tallene, som han har sagt, han kender – det viste sig, at det drejede sig om at opremse tallene 1-9 – men, MEN det var som en remse. Han havde ingen anelse om, hvad cifrene hed, hvis jeg pegede på dem i tilfældig rækkefølge, bortset fra 5. Hvad helvede har han lært et helt år i folkeskolen med begynderengelsk? Jeg kunne ikke håndtere flere skuffelser, så jeg har sat ham til at se de første tyve minutter af ‘The Incredibles’ på engelsk med besked om at lytte til replikkerne.

Skriv et svar

