28. april

Dansk: Repetition af lektion nr. 5, samt lektion nr. 6. Til sidst læste jeg hele den næste historie i Søren og Mette og Jep, og Erik læste den første side af samme for mig.

Matematik: Videre i første bog for anden klasse. Det går rigtig fint, synes jeg. Han har rigtig god talsans, men der er nogle mærkelige huller. For eksempel kunne han ikke uden videre identificere lige og ulige tal. Sjov med smarties:

Igen repetition af tallenes navne. Det begynder at hjælpe for tallene mellem 10 og 20, men 50-60-70-80 og 90 ligger det stadig tungt med. Jeg har tyet til at forklare – eller at forsøge at forklare – hvorfor tallene hedder som de hedder, men han forstod ikke umiddelbart forklaringen.

Naturfag: Darwin. Vi nærmer os bogens slutning, og jeg har ridset de vigtigste ting i evolutionsteorien op. Det vigtigste er, at han får fat i betydningen af ‘naturlig variation’ og måden hvorpå egenskaber forkastes eller videreføres i samspil med miljøet. Jeg fortalte om seglcelleanæmi som en fordel i malariabefængte områder (men ikke andre steder) og nævnede begrebet socialdarwinisme – at vi synes at have ophævet den naturlige selektion ved at mennesker, der klarer sig dårligt i moderne samfund, til trods for det får mange flere børn end dem, der klarer sig bedst.

Advertisements

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s