10. maj

Jeg var i Jylland i weekenden, og togrejsen gav mig lejlighed til at få læst alt det væsentlige i The Well-Trained Mind:

Det er en virkelig god bog om hjemmeundervisning, og jeg kan se, at jeg skal stramme ballerne. Vi er langt bagud – også med Inger og Niels, som ikke har begreb skabt om grammatik, så efter dagens VAKS-lektion begyndte jeg med ‘navneord’ og ‘udsagnsord’ samt ‘tillægsord’. Når jeg har introduceret alle ordklasserne, vil jeg lære ham om sætningsleddene, dvs. lære ham at lave en sætningsanalyse. Der er ingen grund til, at han ikke kan gøre det i hovedet, dvs. hans ordblindhed bør ikke komme i vejen. Til sidst læste vi så rimet om stenalderen i Erik Martin Strids Mustafas Kiosk, som er GENIAL. Teksten er jo ikke skrevet med henblik på letlæsning, men Erik synes den er sjov, og han kan den udenad, så det går fint alligevel. Det eneste, der bekymrer mig, er, at teksten er håndskrevet, så Erik lærer ikke at genkende ordbillederne.

Jeg vil også snart i gang med at skrive. Jeg vil have, at han skal komponere hele, velformede sætninger, som jeg så skriver. Skrivedelen ville være uoverkommelig for ham, men derfor kan han jo godt lære, at skriftsproget har en bestemt form. Skoledagen burde være længere, men jeg har i forvejen svært ved at nå mit arbejde bagefter. Vi har aftalt at begynde kl. 8 i stedet for 8,30 – Så har vi mulighed for at tage fire lektion à 45 minutter, dvs. der bliver plads til et frikvarter mere.

Matematik: Videre i bogen. Det går fint med talforståelsen, men begreberne ‘længde’, ‘omkreds’ og ‘areal’ samt betegnelsen ‘kvadrat’ var han igen usikker på. Det er ubegribeligt, i lyset af hvad han i øvrigt kan huske.

Natur-teknik: Jeg tror, det er en god idé at tage udgangspunkt i historien. Vi kommer vidt omkring. Vi talte om istider og mellemistider (hvorfor blev det koldere og varmere igen? Hvor var der is? Hvordan så den ud?), hvordan man har talt om tid uden et ur, hvor i alverden man fik ild fra, folkevandringer, ernæring, naturreligioner, barnefødslers farlighed for yngre kvinder (hvorfor) og andre mulige dødsårsager i stenalderen, at de ‘rødder’ de spiste i hvert fald ikke var kartofler, for dem fandt Amerigo Vespucci først meget, meget senere i Sydamerika (sammen med tomater og vanille) osv. osv. osv. Masser af god viden, men måske lidt uorganiseret.

Skriv et svar

