Nyanskaffelser

Vi har besluttet at fortsætte hjemmeundervisningen og har derfor købt ny lærebøger.

Vi har købt Matematik-tak for 3. klasse (to elevhæfter) og en bogpakke til engelskundervisningen:

Vi overvejer også meget at købe dette computer- og ret billedbaserede system fra det velrenommerede Rosettastone:

http://www.rosettastone.co.uk/home-education-english-american

Flere af Lars’ udenlandske kolleger har brugt det, og det virker uhyre seriøst.

Er der nogen af læserne der ved, om man ligesom i gamle dage skal lære britisk engelsk, eller der nu også er frit slag for amerikansk engelsk? For umiddelbart tænker jeg, at forskellen er lille, og han får mere brug for at forstå talt amerikansk.

Inger ser manga-serier online med engelsk tale, og det vil jeg tro, jeg også kan lokke Erik til. Han vil til dels kunne følge med, fordi han kender personer og plot i forvejen, og så vil det formodentlig motivere ham til at lære mere engelsk:

http://www.animecrazy.net/

Til danskundervisningen har vi købt Kanon til mellemtrinnet (bind 1 og 2). Jeg vil tro, jeg har mange af teksterne i forskellige bøger i reolerne i forvejen, men det forekom nemmere bare at købe dem samlet.

http://www.alinea.dk/v3/systemList.faces

Og det vigtigste: En stor, god termokande til læreren – 1,8 liter.

http://www.ikea.com/dk/da/catalog/products/40149848

6 thoughts on “Nyanskaffelser

  1. Rosetta Stone er brilliant.
    Jeg har testet det på nogle elever i vidtgående specialundervisning, og de fanger hurtigt ideen, de fleste synes det er “nemt og sjovt” at gå til og (meget vigtigt) de kan sidde helt for sig selv med det og gå frem i deres eget tempo.

    Der er frit slag mht. britisk eller US engelsk – du vælger selv, men konsekvens foretrækkes.
    Jeg ville nok, til “en svag elev” vælge US, fordi de så hurtigst muligt kan fange samme udtale- og sprogvariant på film.
    Der er enkelte markante forskelle i ordbrug, men det er ikke noget, der er væsentligt på folkeskoleniveau. Dog er de fleste folkeskolematerialer stadig rettet mod britisk, men lærerne bør være opmærksomme på dette i undervisningen.

    Macmillian Children Readers laver nogle virkeligt gode begynder-frilæsningsbøger til engelsk med opgaver bagest i bogen. Farverige, indbydende, LÆKRE.
    Du finder dem på http://www.englishcenter.dk/

    Hvis knægten er diagnosticeret ordblind, kan det virkelig betale sig at få en fagperson på sagen mht. hvordan I bedst kompenserer for problematikken.

    Til historie kan man – jeg ved ikke om du kender siden i forvejen – have glæde af danskhistorie.dk hvor teksterne dels ligger i 2 niveauer, dels kan læses højt af enten CD-ord eller Adgang for Alle.

    Af deciderede dansk-lærebogssystemer er jeg blevet ret glad for Fandango fra Gyldendal. Det kommer godt rundt om en masse danskfaglige emner: http://dotminded.dk/gyldendal-uddannelse/9788702050141/
    Den findes desværre først fra 3. klasse – så det er en fordel at have automatiseret læsningen først.

    Josefine Ottesen har skrevet nogle fede serier på Lix 10 – Drageherren m. fl.
    Flere af den kan lånes på biblioteket med bogen indtalt på CD lagt ved.

    God vind!

  2. Igen tusind, tusind tak for input. Og du besvarede det spørgsmål, jeg stillede i en anden tråd. Tak.
    Nej, han er ikke diagnosticeret. Odense Kommune råder nærmest ikke over fagpersoner, der kan den slags, men ‘when he walks like a duck, and he talks like a duck’ ikke sandt, så tænker jeg, at vi lige så godt kan kalde ham ordblind. Der findes jo flere former for ordblindhed, og han udviser i hvert fald det klassiske symptom: Han har ekstremt svært ved at lære at læse. Og ja, jeg ville også gerne have mere og bedre kvalificeret input, men det er ikke nemt at få.
    Og tak for dine gode ønsker 🙂

  3. En af mine udmærkede kolleger har som bi-geschäft at diagnosticere og undervise ordblinde.
    Hun befinder sig i Midtjylland…
    Smid en mail, så formidler jeg gerne kontakt – jeg har dog ingen anelse om hvad den slags koster.

    Det, du som lægperson kan se efter er om han forveksler bogstaver, der ligner hinanden lidt (b og d), har svært ved at “huske” læseretningen og trods intensiv træning ikke kan huske vokalerne.

    Kan man få papir på, han er ordblind, har I faktisk KRAV på alverdens støtte og IT-dimselidutter fra kommunen. Mikroværkstedet ved muligvis mere om dette, da de udbyder en “pakkeløsning” til ordblinde.
    Det, der er væsentligt, er at træne læsning på den mest hensigtsmæssige måde så han “lærer at læse, så godt han nu kan” og derudover at kompensere hensigtsmæssigt.

    http://www.syntetisktale.dk ligger en del af Gyldendals undervisningsbøger i grafikfri PDF-filer, som kan læses af fx CD-ord.
    På den måde kan elever auditivt få alderssvarende input og følge bedre med klassen i “klassens bøger”.
    Det fulde udbytte kræver at man køber bøgerne også, da illustrationerne ikke er inkluderet i PDFerne.

    Jeg vil anbefale at du bruger et højtlæsningsprogram, hvor ordene highlightes når de læses op, netop for at træne ordbilledgenkendelse. Her er CD-ord det bedste. Der er lavet en tillægspakke med engelsk og tysk syntetisk tale, og man kan indstille en hel del på hastighed/tydelighed/…

    Derudover er der en hel del virkeligt gode IT-programmer, der træner forskellige færdigheder.
    Vi har et par lærere på skolen, der er ved at udarbejde et projekt, som redegør for hvordan de inden for dansk kan støtte eleven ift. trinmål og ST-testene.
    Undervisningsministeriet udgiver det nok her i løbet af sommeren (jeg tror nok de har deadline på projektet her inden ferien).

  4. Jeps – b, d, p og q er fuldstændig ét fedt. r og n forveksles systematisk, og y kan han aldrig huske, men ellers er han ret god til vokalerne, både til at læse dem og til at høre dem inde i ordene. Ifølge specialundervisningslæreren er han god til at ‘lydere’, og hun ved ikke længere, hvad hun skal stille op.
    Jeg er ret begejstret for VAKS-materialet fra Gyldendal. Det udfordrer ham, men er ikke uoverkommeligt, og han lærer nogle måder at ‘angribe’ svære ord på.
    Jeg vil gerne have ham tilmeldt Nota, så vi kan få gode lydbøger derfra, men det kræver også en officiel diagnose, og den er man meget, meget fedtet med at dele ud. De siger, det er for ikke at stemple barnet, men mon ikke det skyldes adgangen til hjælpemidler?

  5. Lydbøger kan du låne helt gratis på biblioteket – de har efterhånden mange, også til børn. Vores lokale har i hvert fald.
    Tjek også http://www.netlydbog.dk

    Jeg er stor fortaler for diagnosticerende tests – efterfølgende træning af problemfelter – ny test – ny træning – etc.

    Det er bare hammersvært ford dig som “privatperson” at få adgang til – endnu mere svært at bruge.
    Der ville det være en fordel at finde en virkeligt veluddannet speciallærer/ordblindeekspert, der kunne forestå test-delen og anvise efterfølgende materiale.

    Jeg ved, vi på skolen har enkelte VAKS-materialer, men jeg må indrømme, at jeg ikke har set nærmere på dem, fordi jeg p.t. ikke har ordblinde i min klasse.

  6. Vi har kontakt med Carina fra Ordzonen, som virker meget kompetent. Det kan godt være, vi skal følge dit råd om test – træning – test – osv.
    Jeg vil prøve netlydbog, men jeg gider ikke lydbøgerne på cd fra biblioteket. De er ofte så ridsede, at de pludselig ikke vil spille mere, og så har man altså 1-2 småtudende børn i sengene.
    VAKS er specifikt for ordblinde børn i 3. klasse. Det er ét langt kursus, 75 timer, og derfor har vores skole afvist at bruge det. De har ikke lærertimer nok i støttecentret.

Skriv et svar

