25. maj

Skolens samlede elev- og lærerkorps er en smule træt i dag, for vi har været i Legoland og moret os for vildt søndag og mandag.

Dansk: VAKS Rim lektion 2. Det er ikke tidligere faldet mig ind, at ‘sand’ og ‘pind’ ikke er lydrette ord, men d’et er jo faktisk stumt. Det betyder, at man skal ignorere det, når man læser, og til gengæld huske det, når man skriver. Det falder Erik overraskende let. Derefter læsning – en halvlang historie i Søren og Mette og Jep, som jeg ikke læste for ham i dag, men i fredags. Det gik fint.

Erik ville mægtig gerne vide, hvordan skelettet på en and ser ud, så jeg har lovet, at vi snart spiser en and, så han kan få det at se. Ikke ligefrem noget offer 🙂

Matematik: De sidste tre sider i 1. elevbog, 2. klasse. Det går virkelig godt, synes jeg, men det er jo også kun repetition.

Engelsk: Vi prøvede Rosettastones demo, og jeg fortalte ham, at det er det system, vi vil bruge, hvilket han accepterede. Jeg har sendt bud efter en gratis demo-cd, som jeg måske lige vil afvente, før jeg køber systemet. Men jeg synes nu, det ser rigtig godt ud, og jeg har brug for udefrakommende ekspertise.

Jeg har besluttet, at han ud over de timer, hvor jeg underviser, hver dag skal høre et stykke af en bog, så han får forskellig litteratur, pt. børnelitteraturen, ind i hovedet, dvs. det ordforråd, og den viden om plot og skriftsprogets form, andre børn får ved at læse. Ungerne har nu altid hørt en del lydbøger ved sengetid efter at have fået læst godnathistorie, men på denne måde kan jeg bestemme, hvad der skal høres. Med tiden vil det naturligvis blive mere krævende (og givende) bøger. Den første, jeg har valgt, er Gummi-Tarzan. Jeg går ud fra, at den tematisk vil sige ham noget.

Skriv et svar

