31. maj

Dansk: Resten af Frode og alle de andre rødder. Referat. Igen noget rod. Jeg tror, jeg vil tage en kortere historie, og en historie, som jeg selv har present, så jeg kan hjælpe ham mere på gled. Jeg forlanger også meget: En koncis fremstilling af personer og handling, men det er ikke for meget forlangt. Han skal bare lære det. Derefter VAKS Rim, næste lektion, og oplæsning fra Søren og Mette. Jeg bruger hver tekst 2-3 gange i træk, men genlæser den ikke for ham. Hensigten er, at han i højere grad skal læse, i mindre grad huske teksten.

Matematik: Vi er begyndt på pluttifikation, som Pippi ville have sagt. Det var jeg naturligvis lidt bange for, for der stod i lærernes indstilling til psykologen, at han ‘slet ikke kunne rumme multiplikation’. Jeg rullede mig ud med hjælpemidler:

Jeg ved ikke, hvordan jeg skal sige det her på en pæn måde, men det er simpelthen løgn. Han har et rimelig godt greb om det. Da jeg gik videre fra mulighederne for at dele 24, og hvilke tal, der ganget med hvilke giver 24, startede jeg med femtabellen. Jeg spurgte hvad 4 gange 5 var? Det var 20, sagde han. Jeg tror, at han snarere regnede det ud end vidste det, men det gik stærkt. Så spurgte jeg, hvad 8 gange 5 var? Det er det dobbelte! sagde han – firs! Øh, nej, men nu kender jeg efterhånden min lus på travet og ved, at det første ciffer i 40, fire, får ham til at tænke firs, så da jeg spurgte, hvordan tallet så ud, sagde han ‘fire-nul’. Det hele er selvfølgelig stadig 2. klasses pensum, men jeg får ikke fornemmelsen af, at han vil være ude af stand til at lære matematik.

Min lillebror har sendt mig en interessant artikel om bl.a. talblindhed. Der findes en slags talblindhed, der hedder ‘semantisk talblindhed’, hvor evnen til at regne ikke er påvirket, men man har meget svært ved at lære tallenes navne. Bingo, siger jeg bare. Noget andet er, at det går bedre, også med det. Jeg tror naturligvis ikke, at lærerne ikke selv har troet på alt, hvad de skrev, men helt ærligt – burde de, snarere end hans mor, ikke kende til og være opmærksom på den slags fænomener? Jeg er slet ikke i tvivl om, at han ofte ikke har kunnet regne, fordi læreren har spurgt ham ‘tolv gange to?’ eller ‘seksten divideret med fire?’ – hvis jeg gør det, så rynker han panden og siger ‘det ved jeg ikke, hvad er’. Men det er fordi, han ikke aner, hvordan tallene ‘tolv’ og ‘seksten’ ser ud i cifre. Og når han har siddet med stykker på papir er det gået langsomt, fordi han er så lydfølsom/let afledelig.

Historie: Videre til jernalder og vikingetid. Jeg synes, det er spændende, og det gør Erik tilsyneladende også. Han kan naturligvis ikke tage det hele ind i detaljer, men han får en fornemmelse af, hvordan tiden var, og hvornår det var. Nu er vi også fremme ved noget, der ligner noget, i forhold til et egentligt rige, med magtkampe og traktater og de første forsøg på at introducere kristendommen i Danmark.

Skriv et svar

