1. juni

Dansk: VAKS Rim lektion nr. 7. Derefter tre sider i Søren og Mette og Jep, og til sidst en smule sætningsanalyse/introduktion til begrebet ‘sætningsled’ og leddene ‘udsagnsled’, ‘grundled’ og ‘genstandsled’. Dagens nyhed: At et led sagtens kan være flere ord: ‘Far køber ind.’ ‘Mor og Erik arbejder.’ – hvor ‘køber ind’ er udsagnsled og ‘mor og Erik’ er grundled. Vi gemmer det forhold, at en sætning kan udgøre et led i en anden sætning (og dermed være en led-sætning) til en anden dag 🙂 Han har helt styr på ordklasserne navneord, udsagnsord og tillægsord. 2-3 gange pr. lektion i VAKS spørger jeg ham, hvilken ordklasse et bestemt ord tilhører, og det svarer han altid korrekt på. Det er jo heller ikke raketvidenskab.

Matematik: Videre i den aktuelle elevbog. I dag om bl.a. lagkagediagram og søjlediagram, tallene 24 og 60.

Engelsk: Det går rigtig fint fremad med det passive ordforråd, og jeg forklarede ham så forskellen på passivt ordforråd og aktivt ordforråd. Det tog han meget til sig, lod det til.

Advertisements

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s