3. juni

Erik skulle have været på en heldagsudflugt med sin klasse. Det havde han klart sagt, at han ikke ville, men jeg havde ikke forudset det slagsmål, der kom til at udspinde sig her til morgen. Det lykkedes Lars at få ham slæbt hen til skolen, hvor han råbte og skabte sig som en sindssyg, hvorefter han forsøgte at stikke af for at løbe hjem igen, og så mente hans lærer ikke, at det var nogen god idé at tage ham med. Det er synd, for jeg tror, han ville have haft en god dag, når det kom til stykket.

Da han havde siddet på sit værelse og kølet af en halv times tid, sagde jeg til ham, at jeg havde andre planer med min tid i dag og ikke kunne undervise som jeg plejer, så han skulle sidde og regne selvstændigt indtil klokken 11, hvorefter han selvstændigt skal lære engelsk ved computeren.

Matematik: Jeg har selvfølgelig sat ham i gang og kontrolleret resultaterne, og det går faktisk strygende. Han er glad for at regne, det er ikke svært for ham, og han koncentrerer sig fint. Han har dog et problem med at bruge tabellerne. Han skulle regne seks gang tre ud og valgte at bruge tretabellen: ‘tre, seks, ni, tolv, femten, atten’. Han nåede altså det korrekte resultat, men han kan ikke huske, hvordan atten ser ud i cifre, så han kan ikke skrive resultatet ned. Det kunne måske løses ved at han skrev ‘atten’, men det duer jo ikke, hvis det er en mellemregning, så jeg lavede nogle hjælpemidler:

Det gik faktisk meget godt med det, men igen, det er jo passivt – at se tallet og komme i tanker om, hvad det hedder. Han skal aktivt kunne ryste cifrene ud af ærmet, når han har tallets navn i hovedet. Men nu starter vi sådan.

Engelsk: Jeg installerede Rossettastone-demoen. Det er godtnok kram. Erik lærer virkelig noget, og jeg bruger den faktisk med tekst.

Nu er Niels i gang med at teste den tyske demo. Jeg får selv helt lyst til at genopfriske mit tyske.

Skriv et svar

