9. juni

Dansk: VAKS Rim lektion nr. 12. Jeg er ved at nå til den konklusion, at Erik fatter nada af metoden i VAKS Rim – eller, som det hedder, den metakognitive strategi. Det er hårdt arbejde :-). Derefter Pixeline Dansk – jeg ville se, om der stadig var noget for Erik i det spil, men det var der ikke rigtig. Han løste opgaverne relativt let på det sværeste niveau, bortset fra den opgave, man skal løse for at få hjulene. Så måtte jeg træde til, og jeg var heller ikke hurtig nok. Suk. Den er simpelthen for svær, hvis en akademiker, der lever af at skrive, ikke kan klare den.

Matematik: Jeg forsøgte at lære Erik klokken. I morgen tager vi så det par sider i begge regnebøger, som vi har sprunget over, fordi han ikke kunne klokken.

Historie: Vi er nået til den periode i den tidlige middelalder, hvor Sven Estridsens mange sønner og deres efterkommere slås om magten så blodet sprøjter. Også konsolidering af den fællesnordiske kirke. Erik har svært ved at følge forviklingerne i magtkampene, og det kan jeg ikke bebrejde ham. Det er også tung tekst. Bare han får en fornemmelse af, hvordan klaveret spillede dengang, er jeg meget tilfreds.

Erik var mest optaget af, hvordan Erik Ejegod var kommet til Italien – var han sejlet eller redet? Vi var enige om, at han med stor sandsynlighed var sejlet, fordi det var langt sikrere og behageligere. Senere dør han i øvrigt på Cypern på vej til Jerusalem på korstog, så alt tyder på, at man sejlede. Efter skoletid hentede han 100% af egen drift et atlas og gav sig til at studere, hvordan man kunne komme fra Danmark til Italien. Han sagde så, at hvis man af en eller anden grund ikke kunne komme ned langs europas vestkyst og gennem Gibraltarstrædet, ‘så kunne man jo sejle den her vej (pegede nord om rusland) til Australien og syd om Afrika’. Jeg måtte så fortælle ham, at man ikke kan sejle nord om Rusland på grund af is. ‘Også på det tidspunkt?’ spurgte han, fordi vi har snakket om at der har været mindre og mere is i perioder på grund af skiftende klima. Det sagde jeg så ja til, selv om jeg i virkeligheden ikke ved det. Det var jo en varm periode. Så snakkede vi om, at Australien og Afrika slet ikke var ‘opdaget’ endnu, i hvert fald ikke af europæere, men at der selvfølgelig boede mennesker (‘nå, ja, er det ikke rigtigt, at de første mennesker udvandrede fra Afrika og bredte sig ud over det hele?) Pointen er, at han lytter og tænker og ræsonnerer. Det er jeg tilfreds med.

Skriv et svar

