11. juni

Dansk: Lektion nr. 13 i VAKS Rim. Det gik rigtig fint, og så forsøgte jeg mig med lidt pædagogiske hjælpemidler: Scrablebrikker. Anden time: Igen historien om Mik. Ifølge Karina fra Ordzonen har han godt af at repetere den samme tekst/de samme ord mange gange, fordi han skal se dem flere gange, før de hænger fast, ifht. andre børn.

Matematik: 2 sider om klokken i 2. bog for 2. klasse. Han var noget forvirret over klokkeslettene efter tolv middag – 15, 17 osv. Det var jeg nu også selv, kan jeg huske. Derefter videre med bogen – har regnet til og med side 45. Når der må bruges lommeregner, lader jeg ham regne i hovedet eller på papir i stedet. Han skal naturligvis lære at bruge lommeregneren, men den øvelse giver jeg ham ved at lade ham kontrollere sine udregninger en gang imellem.

Historie/natur/teknik: Jeg fandt en bog om den dansk middelalder, jeg har ejet siden 1989 – ‘Sværd og kors – Middelalderens virkelighed’. Den ser ud til at egne sig udmærket – den er beregnet til folkeskolens ældste klasser – så den bruger jeg bare. Vi kan eventuelt læse ‘Den dynamiske middelalder’ bagefter. Jeg skal dog bruge Politikens Danmarkshistorie i et par lektioner mere, så vi får Valdemarstiden med, for ‘Sværd og kors’ starter fra 1240.

Skriv et svar

