14. juni

Jeg started dagen med at forklare Erik i enkle termer, hvad jeg foreløbig har fået ud af ‘Overcoming Dyslexia’ – jeg viste ham bl.a. billederne af de fMRI-skanninger, der viser, at børn som ham bruger den forkerte del af hjernen til at læse med, og at det kan ændres. Jeg forklarede så om fonemerne, og at vi skal øge hans opmærksomhed på dem. Det er vi nu også godt i gang med.

Dansk: VAKS Rim lektion nr. 14. Der er een ting ved VAKS, jeg afskyr. I nogle lektioner skal børnene vælge et nøgleord og skrive alle de ord, der rimer på det – og så skal de skrive et digt med de ord. Det generer mig voldsomt. Der er ingen børn i 3. klasse, der kan skrive et digt. Hvad forfatterne mener er et rim. En ganske anden sag. Der er forresten ingen grund til at et digt skal rime. Men hvorfor få børnenes opfattelse af genrer ødelagt fra starten?

Derefter historien om Mik for sidste gang – denne gang læste Erik den meget glat. Jeg er en anelse træt af Søren og Mette, så jeg fandt et kort, lydret rim i Halfdan Rasmussen til ham – Tusind blommer. Det læste jeg, og så læste jeg Posemandens bil, som var min absolutte favorit som barn. Jeg læste også Snemand Frost og frøken Tø (‘det må være svært for hende at holde nallerne fra ham, hvis hun bliver tørstig’ sagde Erik). Og så læste jeg et mere – den om møllen, der er brændt. Til sidst læste Erik så Tusind blommer for mig, og det skal han igen i morgen.

Matematik: En enkelt side med plus- og minus-stykker. Erik fik lov at sidde alene, fordi jeg ville se, om han kunne holde sig selv i gang, og det gik ikke 100 % godt, dog heller ikke elendigt. Det talte vi så om.

Historie: Videre om Valdemar den Store, konsolideringen af kongemagt og centraladministration med borge og kongsgårde, Valdemars alliancer via giftemål med Frederik Barbarossa og Henrik Løve, klostre og begyndende historieskrivning, købstæder og gilder.

Skriv et svar

