15. juni

Dansk: Jeg startede med at læse op fra en ‘Indføring i fonetik og fonologi’ af Hans Basbøl og lave de tilhørende små øvelser for at skærpe Eriks bevidsthed om vokalernes forskellige lyde og kvalitet. Uhyre interessant stof, faktisk. Vidste I for eksempel, at vokalen ‘a’ ændrer sig, når den kommer i kontakt med konsonanten ‘r’? Jo, jo, den forvandler sig fra en fortungevokal som i ‘abe’ til en bagtungevokal. Prøv at sige ‘ar’ og ‘al’ skiftevis. Det gælder også, hvis a er bag ved r – prøv ra og la. I morgen tager vi konsonanterne. Der er mange ordblinde, der af sig selv begynder at bruge læbernes og tungens stilling som en hjælp til at afkode ordene, og det er derfor, mange af dem kun kan læse, hvis de former ordene lydløst. Det er altså et faresignal, og det er en blindgyde, for de vil aldrig blive hurtige og sikre læsere på den måde.

Så lektion nr. 15. i VAKS Rim. Som Erik sagde: ‘Hvorfor findes der overhovedet ord, der ikke er lydrette?’. Så sandelig et godt spørgsmål.

Derefter læsning af ‘Tusind blommer’ med fokus på rimene – som han praktisk taget ikke kunne høre. Vi vil arbejde videre med Halfdan Rasmussens børnerim.

Så gik vi op til domhuset. Jeg har snakket lidt om magtens tredeling etc. i forlængelse af den spæde opstart af et moderne retssystem i middelalderen, og jeg syntes, han skulle overvære en kort retssag. Jeg fandt en om ‘vold mod tjenestemand’. Da vi var på plads og glædede os, kom dommeren imidlertid ind, satte sig ned og sagde, at Erik var for ung til at overvære en retssag. Så måtte vi gå igen. Surt show.

Da vi kom hjem: Tre sider i matematikbogen, bl.a. introduktion til koordinatsystemer – det havde han helt styr på. Også gangestykker. Han kan bestemt regne, han har god talsans, og han forstår konceptet ‘at gange’, men han har det problem, når han bruger tabellerne, at han når til resultatet, for eksempel ‘atten’ – og så kan han ikke huske, hvordan det ser ud i cifre. ‘Hvad gør du så?’ spurgte jeg. Han svarede: ‘Jeg ved, at atten er tre større end femten. Femten kender jeg – det er ét og fem. Så lægger jeg tre til fem, det giver otte, og så ved jeg, at atten er ét-otte’. Intet under, at det nogle gange går langsomt.

I morgen er der vikar – Eriks far skal undervise.

Skriv et svar

