I en parentes

Jeg skal ikke undervise i dag, så jeg startede dagen med at læse videre i ‘Overcoming dyslexia’. Den er én stor aha-oplevelse. Ud over at være langsomme og usikre læsere skal børnene samtidig, for at kunne kaldes ordblinde, have væsentlige kognitive styrker på andre områder, så de testes mere alment i sproglige og matematiske færdigheder. I forbindelse med anbefalingerne for disse undersøgelser kom jeg til den her parentes – en parentes! – : ‘(Keep in mind that at times dyslexic children experience difficulty with remembering the names of numbers, in memorizing multiplication tables, or, sometimes, in reading word problems.)’ – bingo, bingo og bingo igen.

Det er virkelig under al kritik, at psykologen ikke, når hun tester, er opmærksom på, hvordan hendes resultater kan påvirkes af objektets semantiske talblindhed, som er relateret til ordblindhed. Det er selvfølgelig heller ikke ret smart, at matematiklæreren ikke kender til det fænomen.

Reklamer

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s