23. juni

Dansk: Arket med ord – 1 min. 42 sek. VAKS Vokalalarm, lektion 1. Det handler om fonetik, og det gik udmærket – for- og bagtunge-a, som Erik kender i forvejen, her kaldet katte-a og lamme-a. Læsning i Søren og Mette, en gammel tekst – det gik over stok og sten, hurtigt og sikkert, så jeg blev helt glad, men jeg kender jo min lus på travet, så jeg bad ham læse den bagfra, og så skulle han til at stave sig gennem hvert eneste ord igen – han kunne bare huske teksten udenad.

Matematik: En enkelt side om indkøb med overslag/afrunding, priser, byttepenge. Erik ser ud til ikke at forstå systemet med ører efter kommaet, som han i øvrigt insisterer på at have lært skal være et punktum. Det må jeg tage fat i.

Historie: Først om Rosette-stenen, som den hedder på dansk. Den har fanget hans interesse pga. programmet med engelsk fra firmaet Rosettastone. Han ville gerne vide, hvad der stod på den, men jeg kunne kun finde teksten på engelsk, og den var for svær til, at jeg kunne simultanoversætte. Derefter start på ‘Sværd og kors’.

Skriv et svar

