12. august

Første skoledag i Duelundskolen i det ny år.

Matematik: Mønstre og spejling omkring én og to akser. Ikke noget problem.

Dansk: Vaks Vokalalarm lektion 12. Bogstavet Ø er lidt af en skiderik. Jeg synes, der er en tendens til at det er, når den kommer i kontakt med r, den spasser – ligesom for a. Det passer dog ikke altid.

Midt i det hele kom vi til at snakke en masse om arveegenskaber/gener og miljø, fosterudvikling, identiske tvillinger, kloner, flerfoldsfødsler på grund af flere æg (for eksempel hos løver) og det forhold at et kuld løveunger kan have to fædre, kloning, kønskromosomer, sædceller, ægceller, arvelige genetiske sygdomme, mælkeproduktion hos køer, hvad fløde er m.m. – så natur/teknik er også ‘gjort’ i dag. Jeg synes i det hele taget, at vi når enormt meget, når vi sidder sammen og undervisningen er så intens som den er. Jeg bør vende tilbage til det med mælken – gennemgå alle mejeriprodukterne.

Engelsk: 30 minutter med Rosettastone.

Jeg kan se, at vi bliver færdige omkring 12.30, og det er måske lidt tidligt at stoppe – jeg vil overveje at sætte ham til at høre en historie via Netlydbog. Det er nemlig vigtigt, at han udvikler sit ordforråd til trods for, at han ikke kan læse. Men okay, dagens ny ord er ‘blastocyst’. Jeg vil spørge ham i morgen, om han kan definere det for mig.

2 thoughts on “12. august

  1. Det er en rrrrigtig god ide at bruge lydbøger – såvel som tekster, der læses vha fx CD-Ord (dét er især godt til at støtte op om indlæring af ordBILLEDER).

    Man kan nå langt med en kontekstbaseret ordbilledelæsestrategi – naturligvis i kombination med lyd/bogstav-indlæring/overindlæring.

    Eneundervisning er superintensivt – det er ikke unormalt at ungerne ikke kan “klare” så længe, fordi det er så intenst – det er OK at give eftermiddags- eller mellemlektioner med mere “afslappet” læring, fx lydbøger, film, Rosetta Stone mm.

    Bare tænk på hvor meget “spildtid” der er i folkeskolens undervisning – du ved, mens man venter på klassen kommer ind, læreren dukker op, eleverne sætter sig, man kommer i gang, finder ud af hvem der har og ikke har lavet lektier mm.

  2. Jeg er helt enig, bortset fra i een ting: Jeg synes, Rosettastone er meget intensivt, det er derfor han ikke laver mere end 30 minutter, men det skal han også gøre hver dag fremover.

Skriv et svar

