16. august

Først matematik i fem kvarter, så en hjemmebagt bolle med ost og afsted til en test for ordblindhed henne på skolen. Derefter spisefrikvarter og gymnastik med klassen. Erik ser ud til at komme godt ud af det med sine klassekammerater.

Jeg har aldrig fattet forældre, der jublede over at få en diagnose på deres børn. Som om det ikke var en sorgens dag. Nu forstår jeg det endelig – for problemerne har jo været der længe, og når man får at vide, hvad der er galt, føles det som det første skridt i retning af at begynde at gøre det rigtige for at løse eller afhjælpe problemet.

Nu er jeg desværre så tilpas veluddannet, at jeg tager alle vurderinger fra større eller mindre eksperter med et gran salt. Jeg er stadig åben over for psykologens afgørelse til fordel for en ikke nærmere specificeret ‘indlæringsvanskelighed’. Han kan jo også godt være ordblind og dum på én gang. Jeg er opmærksom på forældres forrygende evne til at bedrage sig selv, når det drejer sig om deres børn. Men alligevel: De beskrivelser af ordblindhed, jeg har læst, passer fantastisk godt på Erik. Og det er dårligt nyt. For til trods for alle bøgerne om, hvordan man skal kurere ordblindhed, ser sandheden ud til at være, at det stort set ikke lader sig gøre. Man kan afhjælpe, og man kan slide, men der er ingen ordblinde, der en dag læser normalt og uproblematisk. Alene opbuddet af bøger og de summer, privatpraktiserende behandlere af varierende lødighed kan opkræve, vidner om, at ordblindhed er et alvorligt og varigt problem.

Der er ingen, der ikke vil give en million for en sikker kur mod kræft, og der er ingen forældre, der ikke gladelig vil betale tilsvarende for at få deres barns ordblindhed tryllet væk. Til trods for det har jeg ikke hørt om nogen, der er blevet kureret for ordblindhed. Jeg har hørt en masse om folk, der er blevet til noget på trods af deres vedvarende ordblindhed. Det må være dét, vi arbejder hen imod.

Skriv et svar

