8. september

Første lektion i dag var introduktion til syntetisk tale. Jeg installerede softwaren fra Adgang for alle og åbnede bogen ‘Det historiske overblik’ fra http://www.syntetisktale.dk, og så viste jeg Erik, hvordan han skulle gøre. Han er meget interesseret i evolution og biologi, og det var derfor, jeg havde valgt et kapitel om de første hominider. Det var en lidt blandet succes. Han syntes, det teknologiske var sjovt, der var ingen problemer med at bruge programmet, og jeg tror, at det i det hele taget var lidt af en åbenbaring, at det findes, men oplæsningen var ikke optimal. Der var masser af ord, der blev udtalt, så man ikke kunne forstå dem. ‘Hominider’ gik sjovt nok fint, men Randers, Weichel-istid og mange andre ord var uigenkendelige i forhold til den normale udtale.

Er der en læser her, der kan fortælle mig, om den syntetiske stemme i CDord er bedre, eller den samme? Hvilken software er i det hele taget bedst?

Næste lektion: Matematik, tre sider m. diverse.

Dansk: Begyndelsen af VAKS spion lektion nr. 2. Vi når ikke ret meget mandag til onsdag, fordi Erik skal hen i skolen og have diverse ikke-boglige fag med sin klasse. Jeg synes, han skal sendes af sted, så han kan lege ude i spisefrikvarteret – han skal jo også have lys og frisk luft – så vi er faktisk nødt til at stoppe lidt over 11, så han kan spise, tisse af og få overtøjet på.

Skriv et svar

