VAKS så vidt

VAKS er en blandet succes for Erik. Nogle af strategierne har han taget til sig og bruger aktivt. Lyd for lyd er den, han bruger spontant, når et ord eller en stavelse volder knuder. Jeg kan se, at han i skolen har lært nogle regler for at dele ord i stavelser, og dem bruger han også spontant, men de er langt fra ufejlbarlige.

Når ordet ikke er lydret, løber han så ind i problemer, og her arbejder vi med at han skal huske, at et d og et g først i ordet er hårdt og sidst i ordet er blødt eller stumt, at v kan lyde som u etc. (hvilket VAKS slet ikke arbejder med) og at alle vokalerne har to lyde (vokalalarm). Men som enhver kan regne ud, bliver det enkelte ord på dén måde en større analyseopgave. Og som om det ikke var nok, bytter han stadig ofte om på b og d samt v og f, når han skal læse dem. De øvrige kan han læse korrekt, men når han skal stave, kommer han ofte i tvivl om, hvordan g, j, y, n, r og h ser ud.

Strategien Rim kan han ikke bruge til noget, eftersom han ikke, fra gang til gang, eller fra minut til minut, for den sags skyld, kan huske og genkende de forskellige endelser. Det samme gælder Klip og Spion af samme årsager.

I et forsøg på at udnytte vokalalarm-strategien bedre har jeg været ved at finde på ord, han bedre kan huske, end dem, VAKS-materialet præsenterer. A går det fint med. Vi kalder dem ikke katte- og lamme-a, men for- og bagtunge-a, og der findes den smukke regel (som heller ikke fremgår af VAKS), at a altid er et bagtunge-a, når det optræder i forbindelse med r – tænk på ar og ra. Det er noget, jeg har læst i en lærebog om fonetik, og Erik bruger det aktivt. I som ‘rigtigt i’ og fiske-i går også fint.

Han har lært, at et e, der står til sidst, altid udtales mere åbent, som noget i retning af ø. Det gælder selvfølgelig ikke altid, ikke i ble, f.eks., men der er rigtig mange tilfælde, hvor han har god gavn af reglen – hoppe, springe, læse. Heller ikke dén regel er i VAKS.

I dag introducerede jeg så to ny ord, der skal hjælpe ham til at huske de to lyde, o har. Ordene er ‘mor’ og ‘som’. De har den fordel at være to ord, han umiddelbart kan læse, og sammen siger de ‘morsom’. Det er altså en ‘morsom regel’.

Advertisements

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s