30. september – møde

Dansk: Vi læste det gule ordark igen – og nu også de små sætninger, jeg har knyttet til ordene. Det gik okay.

Matematik: En side om afrunding. Det var meningen, at Erik skulle arbejde videre og derefter gå videre til engelsk, mens jeg gik til møde med skolens specialundervisningslærer, men han gik i stå, efter jeg var gået – ikke af dovenskab, men fordi han kom til noget, hvor han ikke vidste, hvad han skulle gøre. Jeg har ellers fortalt ham, at han skal springe videre til det næste, når den slags sker, men sådan fungerer han bare ikke. Han sad stadig bøjet over matematikbogen og stirrede på den, da jeg kom hjem igen. Suk.

Mødet med specialundervisningslæreren var som sædvanlig positivt og konstruktivt. Hun ville gerne støtte og arbejde for at opfylde vores ønske om at få Erik ind på Ejbyskolens specialforløb for ordblinde – et étårigt kursus, hvor de lærer at bruge IT-hjælpemidlerne aktivt og selvstændigt, før de vender tilbage til deres almindelige klasse. Jeg klagede min nød over, at jeg ikke ved, hvad jeg skal sætte i værk, når vi er færdige med VAKS, og hun tilbød at give ham læsetræning to gange om ugen, så jeg kan frigøre min tid til at undervise i litteratur. Siden sommerferien har jeg bare kæmpet for at nå engelsk, matematik og VAKS, inden Erik skulle hen på skolen, og det bliver dejligt at kunne bruge tid på litteratur, biologi og historie igen. Hendes tilgang til læsningen er en helt anden end den fonologiske tilgang, der findes i VAKS – hun vil have, at han skal læse meningsorienteret og gætte sig frem. Dét kan ikke stå alene, synes jeg, men omvendt er jeg sikker på, at det er det helt rigtige supplement til VAKS, som kun fokuserer på det enkelte ord.

Sidste lektion i dag var repetition af stenalder og broncealder i Det historiske overblik, som Lars har brugt, mens jeg var i London. Bogen rummer også kapitler om de forskellige civilisationer omkring middelhavet, men jeg synes, der står for lidt. Jeg vil hellere springe mellem kapitlerne, så vi tager alle de skandinaviske perioder først.

Skriv et svar

