5. oktober

Noget rigtigt dansk: Vi gik i gang med Dansk kanon for mellemtrinnet og sjovt nok var det første Halfdan Rasmussen, som vi havde læst en del af før. Det blev altså til genlæsning af Posemandens bil og Snemand Frost og Frøken Tø og første læsning af Noget om at blive trådt på som ingen af os kendte. De blev alle tre fortolket strofe for strofe, dvs. vi talte om (og jeg docerede) hvad det betød og hvordan digteren bar sig ad med at få det til at betyde på den måde. Bagefter snakkede vi om rimformer – alliteration og assonans – og Erik lærte at lave et rimskema. Jeg forklarede det ifht. Snemand Frost og så lavede han det selv til Posemandens bil. Jeg forklarede også, hvorfor man laver rimskemaer, og hvorfor digtere overhovedet lader ting rime – noget, dansklærere efter min erfaring som oftest forsømmer. Til sidst lidt om parallelisme. Herligt. Jeg glemte at fortælle om begrebet tragisk (i græsk forstand) i forbindelse med Snemand Frost. Det må jeg gøre i morgen.

Matematik: Division. Det tager en evighed, fordi han ikke har alle mulitiplikationsstykker på autopilot.

Skriv et svar

