6. oktober

Engelsk: 40 minutter med Rosettastone.

Historie: En smule om romerne, fordi det ikke var til at komme udenom. Derefter dansk jernalder og kimbertoget – meget velkendt stof. Nu skal vi så videre til 500-1000 næste gang: Tidlig middelalder i Europa. Hvad så med vikingetiden? spurgte Erik. Jeg forklarede ham, at det var et rent skandinavisk fænomen, sammenfaldende med sen jernalder – ikke en global ‘tid’.  Han har ellers godt styr på det, synes jeg.

Matematik: Nogle sider om spejling. Også det har han fået fod på. Jeg har måttet vænne ham af med at ‘spejle’ omkring den ikke-eksisterende akse over i 3. kvadrant, når der er to akser. Jeg kan godt se, at det på en vis måde falder naturligt, men hvorfor tolereres den slags i skolen? Matematik handler jo for f… om at lære at tænke på en bestemt måde.

Nu er han så gået til billedkunst. Adspurgt mente han selv, at det var en dårlig idé at tage ham ud til læsetræning i den sidste halve time i gymnastik og billedkunst, og det er jeg sådan set enig i. Hvis disse fag skal forestille at være ‘vigtige’, så kan vi ikke behandle dem som ligegyldige.

Jeg begynder at føle, at jeg har behov for en mere fast time- og fagplan. Jeg improviserer fra dag til dag, og det er sådan set sjovt at kunne tage, hvad vi spontant har lyst til – hvis der er noget aktuelt om dinosaurerne i medierne, feks. – men der er for mange ting, der ikke er kontinuitet i, for eksempel undervisningen i grammatik.

Skriv et svar

