7. oktober

Engelsk: 50 min. med Rosettastone.

Dansk: Repetition af rimformer, rimskema og formålet med at rime. Også betegnelserne digt, strofe og vers (linie). Begrebet ‘tragisk’ eksemplificeret ved Snemand Frost og frøken Tø. Læsning af Noget om at blive trådt på. Så videre til H. C. Andersens Konen med æggene. Først en længere definition af de tre hovedgenrer dramatik, lyrik og epik (prosa) – for Konen med æggene er ikke et digt, det er vers-epik. Jeg læste historien, og vi snakkede om dels handlingen, dels moralen. Erik kunne give et aldeles glimrende referat af handlingen, men kunne ikke af sig selv udlede moralen. Det kunne jeg nu heller ikke, da jeg var barn. Til sidst læsning af de første ca. 15 vers.

Matematik: 6 sider med diverse. Jeg blev træt af at se ham sidde og tælle omkreds og areal på en side med rektangler og vrissede ‘det er altså ikke meningen, at du skal tælle, du skal regne.’ ‘Det ved jeg ikke, hvordan man gør,’ svarede Erik. Kors, altså. Så sagde jeg, at jeg ville give ham formlerne og skrev o=(l +b)*2 og a=l*b. Jeg forklarede ham, at o stod for omkreds og a for areal osv. og at det, der stod i parentesen skulle regnes ud først, og så regnede han. Han kiggede op for at tjekke formlerne ind imellem, men han talte ikke andet end længden og bredden. Heureka!

Skriv et svar

