Erik i en nøddeskal

En stor, professionelt succesfuld danser, der er døv:

http://www.telegraph.co.uk/health/8051385/Born-deaf-but-also-born-to-dance.html

Da jeg læste den artikel tænkte jeg, at så kan min ordblinde Erik også blive forfatter. Hans hoved er fuldt af historier og især replikker. Når han har set en reklame én gang, så reciterer han den for os igen og igen. Altid stemmer.

Dér sidder han med matematikbogen i den bedste mening, og pludselig lyder dialogen fra guderne må vide hvad fra hans mund.

Så siger jeg: ‘Erik, regner du?’ og så svarer han, ligeså uskyldigt: ‘Undskyld, sagde jeg det højt?’

Jeg har tilbudt ham at gå til dans eller dramatik, men det vil han ikke, fordi, som han siger: ‘Jeg hader, når nogen fortæller mig, hvad jeg skal gøre.’  Det er underligt, for han er et ekstremt lydigt barn, så længe vi er inden for rammerne af det, han har accepteret, at andre bestemmer.

Jeg forsøger at overbevise ham om, at hvis man skal blive god til noget – sang, dans eller dramatik – så skal man både have vejledning og øvelse. Det gør intet indtryk.

Skriv et svar

