27. oktober

Engelsk – 50 min. med Rosettastone

Matematik – diverse, blandt andet gennemgang og rettelser af de stykker, der var forkerte, fra sidste uge.

Dansk: Repetition af de tre hovedgenrer og Konen med æggene igen – hvorfor synes H. C. Andersen, at det er godt, at hun taber æggene? Derefter en kort snak om billedet Pilehegn ved Borup af Niels Larsen Stevns (jeg trak parallel til den universelle soltilbedelse, vi har set i før-kristen tid, men jeg må huske at inddrage Lysets engel går med glans). Så læste jeg Tove Ditlevsens beretning om første skoledag og den tilhørende salme af Ingemann Gud ske tak og lov. Til sidst skulle Erik læse digtet, men jeg mistede tålmodigheden efter første strofe. Jeg ved godt, at øvelse gør mester, men det gik simpelthen ubærligt langsomt. Jeg satte ham til at lave rimskema på de to første strofer, og det gik som lyn og torden – jeg forklarede så, hvorfor jeg synes, det er et rigtig godt skema, Ingemann har valgt.

Skriv et svar

