11. november

En lang engelsktime – først 30 min. med Rosettastone, så de to opslag fra i går og et nyt opslag, ‘Abby’s Place’. Erik synes, det er alle tiders, at der er drager, spøgelser, alfer og nisser med. Da jeg erklærede, at det var frikvarter, tog han bogen ud af hænderne på mig og slog op igen. Jeg greb øjeblikket og bladrede videre og snakkede om diverse, mens vi holdt ‘frikvarter’.

Matematik: Mundtligt om at dele i Kortklubben, og derefter side 6 og 7 i opgavehæftet (han har tidligere lavet s. 5, som også hører til).

Jeg kunne efterhånden godt lide at vide, hvor meget, der skal gøres, for at det er ‘nok’? Hvis han kan regne alle stykker og forstår alle principper i bogen, er det så nok? Eller skal der regnes på x antal ark og tilføjes andre aktiviteter, før pensum er dækket?

Tilsvarende med Save Our Sam – er det kun den første af 5 bøger, hans klassekammerater skal læse i år, eller supplerer de med en masse løse materialer? Findes der en liste over engelske ord og begreber, han skal kende ved udgangen af 4. klasse?

Det er klart, at Erik er nødt til at lære i sit eget tempo og på sin egen måde, og læsemæssigt vil han aldrig nogensinde komme på omgangshøjde, men jeg kunne alligevel godt tænke mig at kende de håndfaste mål. Jeg er klar over, at der findes ‘trinmål’, men de har altid lydt som græsk for viderekomne i mine ører – jeg kan ikke bruge dem i praksis.

Dansk: VAKS Lyd for lyd, lektion 2, 3 og 4 mundtligt.

Da han fik fri: ‘Hvor er den dér engelskbog henne?’ Jeg er himmelfalden.

Skriv et svar

