30. november

Den sædvanlige tynde tirsdag. Først matematik – spidse, stumpe og rette vinker, og det var uventet problematisk. Erik skrev for eksempel om en trekant, at den havde tre spidse og tre stumpe vinkler. Hvadbehager? En ko har fire hjørner, men en trekant har åbenbart seks. Det var drøjt, og jeg tror stadig ikke, vi forstår hinanden.

Faktisk var det måske mig, der forvirrede ham ved at tegne de tre mulige tilfælde: Enten er to linjer parallelle, og så møder de aldrig hinanden (her sagde jeg, at de hed Allan og Børge, og det var synd for dem, hvorefter Erik bad mig om at droppe poesien), eller også er de ikke parallelle og så skærer de hinanden én gang, og danner en spids og en stump vinkel, med mindre de er vinkelret på hinanden, for så danner de fire rette vinkler … tja. Jeg forsøger igen i morgen.

For at komme over sorg og frustration over matematikken gik vi videre til dansk og læste hele Mustafas Kiosk. Erik kan meget af teksten uden ad eller næsten uden ad, så det var en succesoplevelse, og han er trods alt nødt til at kigge på teksten. Han læste dog frisk ‘naboen’ i stedet for ‘borgmesteren’ (!), men når jeg siger ‘Nej?’ kan han godt læse det rigtigt.

Nu skal han hen i skolen til musik.

4 thoughts on “30. november

  1. Jeg er matematikspade, så jeg forstår, hvad han mener. En trekant har tre relativt spidse vinkler inden i sig, og så har den tre relativt stumpe vinkler på sin yderside. Teknisk set er en af vinklerne måske retvinklet eller stump for at trekanten skal hænge sammen, men i forhold til dens ydre vinkel er den altid mere spids. Alt er jo relativt. Indeni er den altid under 180 grader, og udenpå er den altid over 180 grader.

    Jeg synes jo, han har ret.

    Jeg er stadigvæk bitter over, at min matematiklærer ikke forstod relevansen af at spørge, når jeg blev bedt om at trække to tal fra hinanden, om det var hele tallet, der skulle trækkes fra, eller bare begyndelsen af tallet.

  2. Jeg forstår mere eller mindre. Jeg havde selv meget svært ved at forstå HVOR den forbistrede vinkel var, for jeg kunne se mange. Men det nytter jo ikke noget. Han skal forstå det de fleste mener med ‘vinklen’.

  3. Vinklen er jo bare “hvor meget plads, der er inde i hjørnet”.
    Et tip fra min matematiklærerkollega til at forklare hvordan man ved om det er det ene eller det andet tal på vinkelmåleren, der skal bruges: Man ved jo hvor “startlinien” er – den linie hvor man “måler fra”.
    Derfra tæller man fra nul. På den måde ved man hvilken af skalaerne, man skal kigge på.

Skriv et svar

