10. december

Engelsk: Rosettastone, ca. en time.

Matematik: Erik regner repetitionsstykkerne på side 42 selvstændigt og skal stille svarene op på papir. ‘Kvadrat’ og ‘rektangel’ er han stadig ude af stand til at huske definitionerne på. Jeg har forsøgt mig med Rittersport og ‘Kvadratisk, praktisk, god’ for at han kan huske ‘kvadrat’, og den tyske, etymologiske rod til ‘rektangel’.  – Alt var korrekt, bortset fra to af regnestykkerne. Det var firecifrede tal, der skulle lægges sammen og trækkes fra hinanden, og de to minusstykker var begge forkerte. Erik foretrækker at regne i hovedet, og det ene stykke var 1000 forkert, det andet 1008 forkert, men han vægrer sig ved at indse, at han er nødt til at stille dem op på papir.

Dansk: Han læste side 6 ‘fra bladet’ og det gik over forventning godt. Så læste jeg hele historien om ‘De små folk’, og Erik læste første afsnit, dvs. to sider. Det gik også rimelig fint, selvom han sukkede og stønnede og jamrede sig af frustration.

Natur/teknik: Levested i ørkenen. Lettere kedeligt, synes jeg, men nu ved Erik det basale om ørkener, nemlig at ørken skyldes en meget ringe nedbør, og at en ørken sagtens kan være kold, som for eksempel Gobiørkenen, hvor der ligger sne hele året. Sneen tæller så at sige ikke med som nedbør, fordi den ikke bliver til vand. Luften er så ekstremt tør, at vandet umiddelbart fordamper i samme øjeblik, den smelter. Erik har rigtig god forståelse for sammenhænge – samspillet mellem rov- og byttedyr, samspillet mellem dyr og planter, kulstofkredsløbet, de enkelte arters tilpasning til miljøet og sådan noget.

Advertisements

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s