6. januar

20 minutters blindskrift

Så en afledning i form af en lang snak om valuta og de problemer der består i, at den amerikanske regering har så stor en gæld og den amerikanske dollar er verdens reservevaluta. Også problemerne med forgældede eurolande og grundene til, at vi ikke tør lade dem gå bankerot. Erik har i forvejen et godt begreb om nogle økonomiske begreber – det appellerer jo til hans sans for systemer og sammenhænge – så han var fascineret, og min viden blev strakt til det yderste. Det er faktisk noget, jeg hellere må lære noget mere om.

Matematik: Repetition af side 48-49-50 mundtligt og nu regner han opgave 6 på side 51. Lad mig give et eksempel på, hvordan han regner: han kender ikke resultatet af 6 gange 7. Så han ganger det halve med det dobbelte – 3 gange 14. Og fordi det er nemmere, ganger han 3 med 15 og trækker 3 fra. Han når praktisk taget altid det rigtige resultat, og vi er ved at have fået has på det problem, at han så ikke kan sige resultatet højt, fordi han ikke kan huske tallets navn. Jeg både forstår og forstår ikke, at hans matematiklærer ikke kunne gennemskue, at han faktisk godt kan regne.

Dansk: Historien ‘Fodbold’ fra bladet, dvs. jeg ikke læste den først. Det gik forbløffende godt – ind i mellem kunne han læse en hel sætning, tilsyneladende ubesværet, men andre gange gik han helt i stå på ord, han ikke kunne afkode – som ‘gynge’ og ‘lege’ på grund af de genstridige g’er, eller ‘vinduer’, fordi han bider sig fast i, at v’et er et f. Og det er jo stadig kun 1. klasses pensum.

Nu videre til skovene i vores serie om biotoper fra BBC.

3 thoughts on “6. januar

  1. Min matematiklærerkollega siger 2 ting:
    Eriks regne-metoder er glimrende. Bliv bare ved med det.
    Og mht. at skrive opgaverne ind i matematik: Lær ham at gøre det i Excel, evt. med CD-Ord. Man må i dag bruge Excel til afgangsprøven i Problemregning.

    En eller anden del af det enorme EU har lavet en lille animeret video og et arbejdshæfte til folkeskolens mellemtrin om inflation. Man kan, så vidt jeg husker, sagtens se videoen uden at læse hæftet.

  2. Jeg håber inderligt, at Erik kommer ind på det it-specialforløb, han er indstillet til, og at de lærer ham at bruge excel, for jeg kan ikke finde ud af det. Vores store pige har til gengæld lige ønsket sig excel i julegave (ja, man tror det er løgn), fordi hun vil bruge det i matematik, så det er åbenbart ret udbredt. Hun skal til afgangsprøve til sommer.

Skriv et svar

