Det glider …

Engelsk: 30 min. med Rosettastone. Opgave 2 – stadig om flertals-s – i grammatik.

Matematik: Side 82. Uden nogen hjælp fra min side regnede han antallet af kombinationer ud, og uden nogen tilskyndelse organiserede han dem sådan her.

Han læste endda opgaveteksten til opgave 10 c og d selv. Jeg er pavestolt.

Dansk: De samme to tekster som i går – ‘Trolde-historier’ og ‘Trolden, der ikke kunne læse’. Det går rigtig godt.

Vi har modtaget ‘Klonmels konger’ i serien Skyggens Lærling, som vi valgte at købe, fordi der var lang ventetid på biblioteket. Erik elsker kort, så han slog straks op på kortet i bogen og gav sig til at læse stednavnene, blandt andet CELTICA, som han læste [‘seltika]. ‘Nja,’ sagde jeg, ‘tror du ikke, det hedder ‘keltika’, for det er jo keltere, der bor der?’ Det benægtede han på det kraftigste, ‘for C kan jo lige så godt blive udtalt som S, ikke?’ – ‘Jo,’ måtte jeg indrømme, ‘men du læste selv det andet C som et K’. Det måtte det rethaveriske lille bæst jo indrømme, men eftersom oplæseren af lydbøgerne læser landets navn som ‘Seltika’ bliver det næppe anderledes.

Historie: Repetition af opdagelsesrejserne 1400-1600 i Det historiske Overblik.

Skriv et svar

