7. marts – opdateret

Matematik: Opg. 12 på side 82 forfra og ornamenterne på side 42 i hæftet.

Dansk: Side 6 og 7 igen, side 8 fra bladet.

Engelsk: Rosettastone fungerer igen-igen ikke, så det er videre med grammatikarkene, om ‘to be’, kun tredjeperson ental og flertal.

Nu er han gået til gymnastik, og når han kommer tilbage, laver vi et lille natur/teknik-forsøg, han er meget opsat på. Han vil se, hvad der sker, hvis han steger en cantuccino i smør på en pande. Ikke det mest ophidsende forsøg i verdenshistorien, men al videnskab starter vel med nysgerrighed.

Her er, hvad der skete:

Eller rettere: Det er det ikke. Først talte vi om, hvad der mon ville ske med cantuccio’en? Jeg tvang ham til at læse indholdfortegnelsen og introducerede begrebet hypotese – hvad vil der mon ske med mel, sukker og mandler, når de bliver meget varme?

Det viste sig, at jeg havde misforstået noget meget vigtigt: Jeg antog, at formålet med forsøget var at vise hvad der skete med småkagen. Eriks mål med forsøget var at finde ud af, om det ville smage godt, hvis man stegte en cantuccino i smør. Så snakkede vi lidt om det vigtige i at afklare målet med forsøget, og så stegte vi tingesten. Resultatet blev, at nej, det smagte ikke godt på den brankede side. Jeg forsøgte at opmuntre ham med det berømte citat om, at hvis det går som forventet, så har man et resultat, og hvis der sker noget uventet, så har man en opdagelse.

Vi snakkede videre om det videnskabelige – om at beskrive sin forsøgsopstilling og sine resultater grundigt og objektivt, ideen med kontrolgrupper o.a. Da vi talte om det, kunne han nemt selv identificere den alvorligste fejl i forsøget, nemlig at det at ‘smage godt’ er højst subjektivt, og derfor ikke kan reproduceres pålideligt.

Reklamer

4 thoughts on “7. marts – opdateret

  1. Sikke et sødt eksperiment – ja det behøver du jo ikke sige til ham – han bliver nok ikke begejstret over etiketten “sød” 😉
    Bedre held med de kulinarisk eksperimenter næste gang – skal han ikke snart have hjemkundskab så?
    🙂

  2. Jo, tja, jeg tror, vi skal være en lille smule mere målrettede, men det var godt at genopfriske de generelle videnskabelige principper 😀
    Jeg forsøger skam at inddrage ham i madlavningen, men det interesserer ham meget lidt. Han ville sige, at frugt, rå gulerødder og hårdkogte æg er helt fint.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s