14. marts

Matematik: De resterende opgaver på side 87 skriftligt. Alle opgaver på side 90 mundtligt – jeg læser stykket, og han fortæller mig resultatet, sædvanligvis ganske tjept. (side 88 og 89 blev lavet i sidste uge). Introduktion af division på en streg – i modsætning til de vilde protester, der plejer at lyde, når jeg vil have ham til at opgive hovedregning til fordel for udregninger på papir, lod det til, at han kunne se fidusen i den her metode.

Dansk: Repetition af strategien ‘rim’ – jeg tror, at han omsider er parat til at forstå den og bruge den. Det gik i hvert fald fint. Jeg bruger ikke nøgleordene som de står, men ‘ind’, ‘and’, ‘år’ og ‘om’. Jeg synes, det giver bedre mening at bruge rimdelen alene, i hvert fald når det er et ord i egen ret. Derefter læsning af side 13, ‘Trampe-Peters fåreskindspels’ i Søren og Mette og deres kammerater igen.

Erik er noget forkølet, så nu læser jeg bare om ragnerok i Nordiske Gude- og heltesagn, for det har han glædet sig til, og så går vi en tur på biblioteket. Opdateret: Jeg læste videre om Sigurd Fafnersbane. Det er et forbløffende univers – fuldt af svig og vold – og det talte vi så lidt om. Eriks mening: ‘Det er nok fordi, de ikke har et ordentligt retssystem’. Så sandt.

2 thoughts on “14. marts

  1. Ja, han går meget op i samfundssystemer og institutioner. Jeg har sagt til ham, at han kan blive jurist, når han bliver stor, men det afviser han blankt, ligesom han afviser alle andre antydninger af, at han kan ‘blive noget’. Det tror han åbenbart ikke selv på.

Skriv et svar

