Testing, testing

I dag skulle vi hen til skolen og testes. Erik skulle lave en læsetest, og jeg skulle demonstrere mine færdigheder som specialundervisningslærer ved at Erik læste en tekst sammen med mig. Så kunne den professionelle specialundervisningslærer eventuelt give mig nogle tips og tricks. Det korte af det lange: Det er gået meget fremad med Eriks læsning, og jeg fokuserer angiveligt lidt for meget på de enkelte ord og lyde osv. og mindre på at bruge kontekst og forforståelse som nøgle til teksten. Tja. Jeg vil jo have, at Erik skal kunne læse rigtigt, uden den slags støttehjul.

Testen gik i stedet for dagens dansktime, så vi har haft natur/teknik fra morgenstunden og derefter matematik.

Natur/teknik: Vi tog fat i den udleverede bog. Jeg er omsider kommet i tanke om, at Erik jo også skal have pensum i natur/teknik præsent, men det bekymrer mig ikke det mindste. Han ved en rasende masse i forvejen, har helt styr på energiformerne og de generelle principper. Han imponerede mig for eksempel ved som en selvfølge at sige, at lyd er bevægelsesenergi – han kendte endda ordet ‘kinetisk’. Det første emne var solen og lys. Jeg forklarede en masse, bla. om hvordan man kan bruge en parabol til hhv. at samle solenergien eller sende en lyskegle ud fra en lygte. Vi kom omkring drivhuseffekten, fotoner, lysets hastighed (den kendte han, jeg var nødt til at slå det op for at se, om hans tal var rigtigt), årsagen til, at der er årstider, hvad farver er osv., men det meste var kendt stof for ham.

Dagens replik:

Mig: Hvad sker der, når solen rammer jorden?

Erik: Mener du solen som sådan, eller sollyset?

Matematik: Side 52 i hæftet – det gik alt for langsomt, fordi Erik fortsat var mere optaget af sol, energi osv.

2 thoughts on “Testing, testing

Skriv et svar

