24. marts

Engelsk: Ca. 30 minutter med Rosettastone. Jeg bør virkelig tage mig sammen og lave mere mundtlig engelsk med ham, men jeg holder bare så meget af at sidde med min morgenkaffe og samle tankerne i fred og ro.

Matematik: Side 53 og 54 i hæftet. Jeg fatter ikke, hvad det her talmagi skal gøre godt for, men han får da regnet lidt.

Dansk: Søren og Mette og deres kammerater side 19-21, dvs. to og en halv kendt side. Det går rigtig, rigtig godt fremad.

Natur/teknik: Videre til afsnittet om vind. Hold da k… hvor ved den dreng meget. Han vidste ikke, at den fremherskende vindretning i Danmark er vestlig, så det forklarede jeg ham om (vestenvindsbæltet og østenvindsbæltet), kompasretninger, at solsiden er syd på den nordlige halvkugle og nord på den sydlige halvkugle, og så videre til vindmøller, hvor han forklarede mig, hvordan kraftværker og atomkraftværker laver strøm. Han kender ord som fossile brændstoffer (og ved hvad det er), atombrændsel, kædereaktion, turbine. Han vidste til gengæld ikke, hvorfor varm luft er lettere end kold, så det fortalte jeg ham, og jeg er ret sikker på, at han forstod det. Videre til luftstrømninger forårsaget af temperaturforskelle – omkring en radiator og ude i naturen. Videre til termiske strømme – fugle og svæveflyvere. Jeg forklarede så, hvordan et svævefly kan lette vha. et spil, pga. luftstrømningen omkring vingen, og han afbrød mig for at præcisere: ‘mor, det er ikke termik, det er aerodynamik‘. Right. Fars dreng. Det var selvfølgelig ikke min mening at antyde, at det havde noget med termik at gøre – det var bare fordi han ikke vidste, hvordan et svævefly letter. Hans eksempler og forklaringer er altid totalt a propos, så jeg er slet ikke i tvivl om, at han forstår det stof her. Han kendte også termodynamikkens 1. lov (om energiens konstans) som en selvfølgelighed. Jeg fik ikke gjort nok ud af varmefylde og massefylde – det forsøger jeg at huske i morgen, og at introducere de to begreber.

Skriv et svar

