30. marts – med billeder

Engelsk: 30 minutter med Rosettastone.

Matematik: Side 113-114 om kvadrat og kubiktal og andre faktortal. Det tog en KRIG – to fulde klokketimer.

Dansk: De første to sider af den næste historie i Søren og Mette og deres kammerater.

Natur/teknik: Vi skal på fotosafari – jeg vil lære ham at fotografere og forklare om lys. Det ved han en masse om i forvejen, men bare for at repetere. Vi skal desuden have taget et pasbillede til det buskort, han skal bruge efter sommerferien.

Inden vi gik, gennemgik jeg alt det tekniske – blænde, lukkertid, programmerne i kameraet og hvad lys og farve egentlig er. Da vi så var ude, kom det til at gå mere op i hvordan man holder og støtter kameraet, betjening og komposition, forgrund og baggrund.

Den eneste klare idé, Erik havde hjemmefra, var at han ville fotografere denne rytterstatue. Hvorfor ved jeg ikke, men jeg vidste, at det ville blive svært.

Dette overbliksbillede var også Eriks idé:

Det her billede slap vi ret heldigt fra. Ideen var egentlig bare, at Erik skulle øve sig i at støtte albuerne på noget (her broens gelænder) og prøve at bruge zoom-funktionen.

Erik var villig og opmærksom hele vejen igennem – han forsøgte stærkt på at huske og bruge alt, hvad jeg fortalte ham om at holde kameraet og om komposition af billedet. Jeg må indrømme, at jeg håbede på at gøre ham interesseret i fotografering, men nej – han vil ikke prakkes noget på.

Vi var på biblioteket for at hente bogen ‘Sproget er godt fundet på’.

Skriv et svar

