5. april

Erik startede med matematik, mens jeg drak morgenkaffe, fordi jeg ville være med til engelsk i dag.

Matematik: Side 117 i bogen. Jeg arbejder frem imod, at Erik skal være mere selvstændig, og det går fint.

Engelsk: Der var en læseopgave i Rosettastone, Erik havde svært ved at komme igennem, og da vi havde sejpint med det et stykke tid besluttede jeg at gribe tilbage og lære Erik (eller begynde at lære Erik) alfabetet og bogstavlydene på engelsk. Så brugte vi vores gamle alfabettavle til det – det var et godt gensyn, fordi vi i dén grad har lagt det problem bag os på mindre end et år. Jeg er ikke selv helt stiv i engelsk fonetik, så jeg var nødt til at prøve mig lidt frem, men det skal nok gå. Jeg overvejer at købe en amerikansk bog, der er beregnet til læseundervisning vha. fonetik. Jeg er sikker på, det er vejen frem for Erik:

http://www.welltrainedmind.com/store/the-ordinary-parent-s-guide-to-teaching-reading-paperback.html

Et uddrag:

http://www.welltrainedmind.com/store/media/downloads/pdfsamples/opgsample.pdf

Dansk: Erik læste side 28-33 i Søren og Mette og deres kammerater for mig. Jeg læste ‘Hullet’ side 48 for ham, hvorefter han udtrykte ønske om, at der fandtes en læsebog udelukkende med molbohistorier.

Natur/teknik: Adskillige sider, side 22-32 om luftarter i den udleverede bog. Jeg ville selvfølgelig ikke kunne gå så hurtigt frem, hvis stoffet var nyt, men det var det ikke – jeg skal bare kontrollere, at han forstår stoffet. Jeg kan ikke forstå, at de introducerer begreber som ‘stueluft’ og ‘brugt luft’ for blot senere at skulle erstatte dem med atmosfærisk luft og udåndingsluft. Hvad skal det gøre godt for?

Der er kommet en kasse med friske muslinger fra Aarstiderne, så jeg vil forsøge at få Lars til at obducere en sammen med Erik i eftermiddag.

Skriv et svar

