2, 3, 4 – færdig!

Engelsk: ca. 40 minutter med Rosettastone.

Matematik: Vi opdagede, at hvis vi arbejdede lidt mere i dag – tog en dobbelttime i matematik – så kunne vi blive helt færdige med bogen. Og det var jo helt klart en god idé, for vi fejrer den slags milepæle med en is til eftermiddagskaffen. Og det kunne ikke nytte noget at udsætte de sidste stykker til i morgen, for der skal vi alligevel have is til kaffen, fordi det er fredag. Så Erik kløede på – side 118 og 119 i bogen mundtligt, side 61-62 i arbejdshæftet. Det var særdeles hurtigt gjort, fordi det var små tal. Så videre til side 120 i bogen i kombination med side 63 i arbejdshæftet. Til sidst side 121 i bogen – en side med en række stykker til repetition. Dem lavede Erik i et kladdehæfte, og eftersom han fortsat insisterer på at regne i hovedet, blev en del minusstykker forkerte. Jeg ved, hvor hans svagheder er og hvorfor, og dem vil vi nu arbejde på at udbedre hen over foråret og sommeren. Han laver mange minusstykker forkert, fordi han er højre-venstre-forvirret – hvad skal trækkes fra hvad, især når der lånes? Og han kan ikke tabellerne, fordi han har svært ved udenadslære. Han bruger en masse hacks – at gange det halve med det dobbelte, f.eks. – og det fungerer som oftest fint, men jeg vil forsøge at få ham lært tabellerne. Jeg vil lære ham (eller genlære ham) at dividere og gange med store tal ‘på en streg’. Men alligevel: Jeg er stolt over, at vi har arbejdet os igennem hele 2. klasses, 3. klasses og 4. klasses pensum på mindre end et år. Det kan vi godt tillade os at fejre med en is.

Jeg har et ekstra eksemplar af arbejdshæftet til Matematik-tak, så det vil han blive sat til at udfylde, og så vil jeg supplere med egne opgaver, der sigter mod netop hans vanskeligheder.

Dansk: Genlæsning af første afsnit af historien ‘Emil’ i Søren og Mette og deres kammerater og læsning af afsnit 2.

Reklamer

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s