5. maj

Engelsk: 30 min. Rosettastone.

Matematik: Spejling, forskydning og mønstre. Ikke top-dollar, men det gik.

Dansk: Historien om molboerne og storken i rugmarken igen, og derefter første side af den næste historie, om Peter Kanin. Jeg ved ofte ikke, om jeg skal le eller græde. Erik kunne ikke læse ordet ‘Peter’ i overskriften – overhovedet. Han masede og bøvlede og til sidst måtte jeg fortælle ham, hvad der stod. Så nåede vi til linje to i teksten, hvor der igen stod Peter. Præcis det samme. Han vendte og drejede det – no dice. Til sidst spurgte jeg, om han mon ikke havde set ordet før? Aldrig! svarede han. Suk.

Jeg har aldrig før forstået de forældre, der har et mongolbarn og jubler, den dag barnet som 14-årig får lært at børste sine egne tænder. Jeg mener – der er jo absolut intet at fejre. Dén lille sejr understreger snarest, hvor fuldstændig håbløs situationen er. Men nu tager jeg mig selv i at glæde mig, når han læser små ord som ‘var’ og ‘set’ og ‘har’ uden tøven. Jeg går ud fra, at man på en eller anden måde tilpasser sine forventninger, for ellers måtte man jo græde – hver dag, hele dagen.

Historie: Videre med Den dynamiske Middelalder – landbrugets teknik. Skiftet fra okser til heste (opfindelse af bedre seletøj og treskiftet som en forudsætning for at dyrke havre til hesten) samt noget om udbytte.

Skriv et svar

