21. juni

Engelsk: 30 min. med Rosettastone.

Matematik: Jeg havde travlt med en oversættelse, så Erik måtte lave noget, han kunne gøre helt selvstændigt. Det blev side 17, 18, 19 og 20 i arbejdshæftet – noget med formler og noget med procenter. Begge dele var uhyre nemt for ham. Vi går naturligvis tilbage og laver de tilsvarende sider i bogen i de kommende dage.

Dansk: Erik har hørt en lydbog, for at jeg kunne blive færdig, og nu skal han så læse et stykke, igen af Klods-Hans. Jeg vil mene, at Den grimme ælling er alt for svær for ham i den udgave, jeg læste op i går.

Opdateret: Erik læste halvanden siden af Klods-Hans. Så meget har han aldrig læst før.

Og tillad mig at prale af hans storebror også: Han skulle lave en læsehastighedsprøve i skolen i dag, og alle skulle bruge deres frilæsningsbog. Det gjorde han så og læste 255 ord i den tid, der var afsat. Han fortalte, at man i syvende klasse gerne skulle kunne læse 250 ord. Nå ja, det var jo ikke imponerende. ‘Hvilken bog læser du for tiden?’ spurgte jeg. Svaret var Colin Powells selvbiografi, My American Journey. Den ses tilfældigvis her på billedet af Niels’ ny værelse (Niels og Erik fik hvert sit værelse sidste weekend).

Ooookay. Så han har lavet testen med en amerikansk bog, skrevet for voksne, veluddannede læsere. Det forklarer jo det ‘dårlige’ resultat. Det er i øvrigt langt fra den første tykke bog, han læser på engelsk eller amerikansk. Han siger selv, at han forstår dem.

Skriv et svar

