22. juni

Engelsk: Fonetik – vi kom igennem de sidste konsonanter. Ikke specielt svært, bortset fra r, som jo er svær at udtale, også for amerikanske børn. Vi er langt fra færdige med bogen – der kommer mange flere lektioner med regler for udtale af kombinationer af bogstaver.

Matematik: Side 34, 35 og 36 i bogen – formler. Intet problem, bortset fra problemet med at læse teksten.

Dansk: Først referat af Den grimme ælling efter hukommelsen og samtale om fortolkningen. Erik er helt med. Vi har aftalt, at han hører Den grimme ælling på sin mp3-spiller én gang til. Jeg besluttede at springe Erasmus Montanus over og gå videre til Dragen af Ole Lund Kirkegaard. Det var en ret lang historie, som jeg læste. Erik læste kun knap en side – der var ikke mere krudt i ham.

Natur/teknik: Første afsnit af BBC-serien Planternes Liv. Alle tiders. Første program handlede om de mange måder, planter har opfundet til at sprede og så deres frø på. Meget interessant og varieret. En busk i sydafrika afventer f.eks. en skovbrand, eventuelt i flere år, hvorefter frøene slippes ud af den døde plante og falder ned i det næringsrige askelag. ‘Ah, samme princip som svedjebrug,’ sagde Erik. Mors dreng. Hans kommentarer er generelt 100 % relevante og korrekte.

Advertisements

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s