26. juli

Matematik: Noget om… ja, hvad? At dele forskellige figurer ind i trekanter. Jeg forstod ikke formålet, men pyt. Vi kan nå det halve af 5. klasses pensum inden sommerferien er ovre, og det vil vi fejre. Erik er stolt af sine fremskridt, og med rette.

Dansk: Vi er ikke nået til det endnu, men vi skal læse lidt. Jeg vil gå tilbage til en tidligere læst tekst, for jeg synes ikke, det er gået godt med læsning, siden vi holdt pause, mens vi var ved Jammerbugten. Måske er det fordi, det har været lidt sværere tekster – Nørd-bogen og Baskervilles hund. Opdateret: Det blev de første fire sider af ‘Trolden, der ikke kunne læse’ i Søren og Mette og deres kammerater. Det gik særdeles glat.

Og så skal mor prale: Vi var en tur i byen, og jeg spurgte et par turister, der stod og stirrede på et kort, om de havde brug for hjælp? ‘No, but thank you very much,’ svarede de, hvortil Erik sagde ‘you’re welcome!’  Mors dreng. Han kunne intet sige, da vi begyndte på hjemmeundervisningen.

2 thoughts on “26. juli

  1. Hvis jeg husker korrekt, fra da jeg selv lavede de opgaver i Matematiktak, så er idéen, at man deler en irregulær figur i trekanter, udregner arealet af trekanterne og lægger arealerne sammen for at finde arealet af den irregulære figur.

  2. Tak for input. Det kan godt være, det er ideen på længere sigt – det er det nok. Men lige nu er der ikke den slags beregninger.
    Jeg fortæller ham i morgen, at der er mening med galskaben – at det kan bruges til arealberegning senere.

Skriv et svar

