Første skoledag – opdateret

Suk. Erik var så nogenlunde artig, men vakte opsigt med sin nervøse snak. Jeg så to af hans klassekammerater grine ad ham allerede. Erik er fuldstændig græsk-katolsk, så længe de bare lader ham være i fred, og mere kan jeg nok ikke håbe på.

Klassen er til gengæld lille – kun seks drenge – og der er to lærere, så jeg regner med, at de kan være ‘over’ situationen.

Jeg kunne bede Erik om at forsøge at opføre sig ligesom andre drenge, men det er prøvet før, og det nytter ikke det mindste. Desuden er der jo ikke noget specielt galt med hans personlighed eller noget kritisabelt i hans opførsel – han er venlig, høflig og lydig – så jeg kan lige så godt spare mig.

Update: Jeg forsøgte alligevel. Da han igen brillerede med sin BWAHAHAHA (ond videnskabsmandslatter), som han også ‘underholdt’ med på skolen, sagde jeg til ham, at det skulle han lade være med, for ellers ville de andre drenge synes, han var helt vildt underlig. ‘Og?’ spurgte han pointeret, ‘og,’ fortsatte jeg: ‘desuden forstyrrer du de andre. Læreren er kommet for at undervise, og de andre er kommet for at lære noget, ikke for at høre på dig.’ ‘Dér har du en pointe,’ sagde han, og så var det uddebatteret. Jeg er dog ikke i tvivl om, at han nok skal finde en anden måde at gøre sig uheldigt bemærket på.

Skriv et svar

