Jeg bliver så træt …

Ramaskrig, refereret i formiddagsbladene:

For første gang rapporterer forskere det, de mener, er en tydelig kobling mellem ordblindhed og øget impulsivitet i en gruppe voksne mænd, som er dømt for alvorlige lovbrud.

http://videnskab.dk/kultur-samfund/ordblindhed-koblet-til-impulsivitet-hos-kriminelle

Suk. Hvor skal man ende, og hvor skal man begynde? For det første: Er de kriminelle i den lille-bitte undersøgelse rent faktisk ordblinde, eller kan de bare ikke læse?

For det andet: Er de vokset op i familier, hvor tilknytningen til arbejdsmarkedet har været ringe i generationer på grund af enten ordblindhed eller en anden dysfunktion? Har deres læsevanskeligheder, hvis de eventuelt er reelt ordblinde, betydet, at de er rendt ind i 117 nederlag, som måske har fået dem til at vende ryggen til skolen og samfundet, hænge ud med de helt forkerte venner og kaste sig ud i et misbrug af alkohol eller stoffer?

Jeg ved det ikke, men jeg kan sige så meget: Jeg tror ikke et sekund, at ordblinde, der vokser op i en tryg familie og får en passende forståelse af deres eget handicap, bliver kriminelle.

Jeg er rekrutteringsofficer i hjemmeværnet, og jeg møder ubegribeligt mange mennesker dér, der er rigtig godt begavede og ordblinde. Det er ikke noget lille problem, og jeg kan se, at mange af dem ikke har fået den uddannelse og karriere, deres begavelse faktisk berettiger dem til. Det betyder ikke, at de ikke gør fyldest i samfundet, tværtimod. De er garanteret de dygtigste i sjakket og på fabrikken. Jeg udfylder min lille, bittersøde rolle ved at være den akademiker, de kan krølle om til en sommerhat. (og nej: ikke alle ordblinde er godt begavede. Mange af de ordblinde i hjemmeværnet er jævnt begavede. Men ordblindheden har helt åbenlyst lagt gift for dem, der ER godt begavede.)

Vi har absolut brug for forskning, men en undersøgelse af 20 kriminelle, hvoraf nogle ikke kan læse (surprise!) er ikke seriøs.

Skriv et svar

